
В. “Сега” 

24.11.2015 г., с. 14 

 

Телевизионни мегапроекти финишираха като обикновени кабеларки 

 

Cъветът за електронни медии ще обсъди искане за наследник на ТV7 и News7 

 

СВЕТОСЛАВ СПАСОВ 

Съветът за електронни медии (СЕМ) ще разгледа в следващите дни искане за 

регистрация на нов политематичен телевизионен канал - News TV, който ще се 

разпространява по кабел и сателит. Зад подобна формулировка обикновено стои идея за 

създаване на кабелна телевизия, в която да има от всичко - новини, коментарни 

политически предавания, развлекателни рубрики, спорт и т.н. Според източници от 

СЕМ от документите за регистриране на News TV става ясно, че новата програма 

планира да излъчва доста от предаванията, които в момента вървят по ТV7 - сутрешния 

блок "Добро утро, България", "Дневникът на Венета" с водещ Венета Райкова, 

дискусионното студио "Нюзрум", спортното "Спорт 7". Очакванията са, че ако СЕМ 

регистрира новата медия, ТV7 и свързаната с нея News7 ще спрат работа. В момента 

дружество "ТV7" АД е в процедура по обявяване в несъстоятелност, а фирмата - 

собственик на телевизията, "Краун медия" дължи на КТБ над 280 млн. лв.  

Искането за регистрация на новия канал е направено от фирма "Праймедия" ЕООД със 

собственик Асен Асенов. Асенов е бизнес партньор на бившия издател на вестник 

"Дума" и бивш член на Изпълнителното бюро на БСП Николай Маринов, който се 

счита за приближен на руския олигарх Константин Малофеев. Журналисти от ТV7 

смятат, че именно Маринов и Асенов осигуряват заплатите на екипа на телевизията от 

около година насам. От СЕМ поясниха за "Сега", че са поискали допълнителна 

информация дали "Праймедия" е уредила авторските права на изброените предавания 

по ТV7 и News7. След като собствениците на новия канал докажат това, СЕМ няма да 

има основание да откаже регистрацията на новата програма. 

Ако ефирните ТV7 и News7 изчезнат, това няма да е първият случай, в който свръх 

амбициозен ефирен телевизионен проект в крайна сметка загива или приключва като 

редова кабеларка. Емблематичен пример в това отношение бе телевизия ТV2, за чието 

окомплектоване с честоти в средата на миналото десетилетие бе впрегната почти 

цялата държавна машина. Като собственост на бизнесмена Красимир Гергов и на 

варненската групировка ТИМ ТV2 стартира през 2007 г. с анонс за създаване на 

четвъртата национална телевизия в страната. В програмната схема на новата медия се 

появиха предавания като "Вечерното шоу на Азис", "Окна", "Размяна на съпруги", 

"Пирамида" и др. Заедно с телевизия "Ринг" през 2008 г. ТV2 бе продадена за 172 млн. 

долара на американския бизнесмен Роналд Лаудер. След сделката шефът на световния 

еврейски конгрес обяви план да вкара новата си придобивка в сериозна битка за 

зрители и за рекламни приходи с по-старите играчи на пазара - bTV, Нова телевизия и 

БНТ. На следващата година ТV2 бе прекръстена на Pro.bg. Междувременно телевизията 

се сдоби с правата за излъчване на футболната Висша лига на България, която дотогава 

вървеше по БНТ. Постепенно обаче стана ясно, че Pro.bg няма шанс да измести бързо 

bTV и Нова от пазара на реклама, които са на него от доста повече време. Разбра се 

също, че на телевизията ще са й нужни години, ако иска да стане №1. Междувременно 

Роналд Лаудер купи самата bTV за над 400 млн. долара и изостави плановете си за 

развитието на Pro.bg. В края на 2010 г. бизнесменът дори се отказа от ефирните честоти 

на Pro.bg, въпреки че две години по-рано плати огромна сума за тях. Вместо това Pro.bg 



бе трансформирана в спортната програма bTV аction, по която преминаха мачовете от 

европейската футболна Шампионска лига.  

Други ефирни мегапроекти също приключиха през годините със статут на едни от 

многото канали в обсега на дистанционното. А някои дори изчезнаха. Сходна съдба 

имаше телевизия BBT, създадена през 2003 г. от бизнесмена Петър Манджуков. В 

първите години в нея също бяха инвестирани милиони, но впоследстие инвестициите 

бяха спрени. В края на миналото десетилетие телевизията бе купена от Ирена Кръстева 

и бе преименува в News7, влизайки в групата на вече споменатата ТV7. Без 

преименувания и без смяна на собствеността започна и завърши съществуването на 

информационната телевизия Re:tv, просъществувала между 2008 г. и 2009 г. 

 

-------КАК Е В ЧУЖБИНА 

И българските, и чуждестранните компании може би щяха да действат доста по-

разумно и да спестят сериозни средства, ако преди това бяха проучили по-

внимателно опита на европейските телевизионни пазари. Там практиката почти 

навсякъде показва, че битката за зрители и приходи се води търпеливо и с години с 

участието на два или три могъщи комерсиални играчи и на една обществена група. В 

Германия например RTL и Pro7Sat1 се конкурират от почти три десетилетия в 

компанията на обществените телевизии ARD/ZDF. Във Франция най-мощната 

частна телевизионна група е ТF1, следвана от държавната France 2 и от почти 

изравнените по рейтинг комерсиални М6 и France 3. Във Великобритания ефирните 

телевизии държат по-голям дял от пазара, тъй като там цената на платените тв 

услуги е доста висока. Вероятно затова на Острова обществената телевизия BBC 

има няколко конкурента измежду частните конгломерати Sky, ITV, Channel 4 и т.н. 

 


