
В. “Дума” 

19.08.2015 г., с. 4 

 

СЕМ засега отказа да се занимава с турската програма на БНР 

 

От ВМРО смятат, че ръководството на националната медия създава 

предпоставки за сепаратизъм, от радиото отричат 

 

Съветът за електронни медии отложи вземането на решение относно програмата на 

БНР в Кърджали за неопределено време. Искането на националното радио ще се 

обсъжда, когато регулаторът заседава в пълен състав. 

Това стана ясно след вчерашното заседание на СЕМ, на което специално присъстваха 

представители на ВМРО. Те бяха водени от евродепутата и заместник-председател на 

ВМРО Ангел Джамбазки. Поводът бе, че като първа точка в дневния ред на 

заседанието бе обявено обсъждане на искане на Българското национално радио за 

създаване на турска радиостанция. 

Джамбазки предупреди, че националното радио създава предпоставки за сепаратизъм 

като желае да направи турска радиостанция. Искането е за разкриване на 

радиопрограма БНР-Кърджали, която да се излъчва в районите Кърджали, Хасково и 

Смолян. Програмата да е шестчасова, като три от нея да се водят на български, а 

другите три на турски. В мотивите си от БНР са записали постигане на интеграция на 

български граждани с небългарски произход. 

След като разглеждането на искането за БНР-Кърджали бе отложено, представителите 

на ВМРО се зарекоха, че ще присъстват и на следващото обсъждане. От страна на 

Ангел Джамбазки е дошла и заканата, че ако СЕМ разреши пускането на програма на 

турски език, той лично щял да обжалва решението във Върховния административен 

съд. 

В позицията си ВМРО подчертава, че създаването на регионални програми на 

чужд език е крачка към автономизация на части от страната. В този район, но от гръцка 

страна живеят цели области с български майчин език - български мюсюлмани. 

В своя позиция пък от БНР опонираха на такива аргументи. "Програмата на турски език 

ще бъде същата програма, която продължава да се излъчва вече 10 години от София и 

се създава от турската редакция на Радио България. За нея има издаден от СЕМ лиценз 

от 31 октомври 2005 г.", категорични са от националната медия. 

 

 


