
 

 

 

 

 

 

 

 

НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ 

 

№ РД-10-51/ 02.12.2014 г. 

 
Днес, 02.12.2014 г., подписаният Георги Лозанов ..., председател на Съвета за 

електронни медии, разгледах и проверих преписка по Акт за установяване на 

административно нарушение № НД-01-95/ 14.10.2014 г., съставен от ..., на длъжност 

старши инспектор в Съвета за електронни медии, при свидетели на установяване на 

нарушението ... и ..., срещу “САТ ТВ” ООД, ЕИК: 020366756, със седалище и адрес на 

управление: гр. Пловдив 4023, район Тракия, ж.к. Тракия, бл. 15, вх. Б, ет. 8, ап. 44, 

представлявано от Петър ... Алексиев, ЕГН ... и Евгений ... Тодоров, ЕГН ..., за следното: 

 

На 19.09.2014 г., в административната сграда на СЕМ - гр. София, бул. „Шипченски 

проход” № 69, ет. 6, при преглед на запис на програма „ПЛОВДИВСКА ТЕЛЕВИЗИЯ 

ТРАКИЯ” на доставчика на медийни услуги “САТ ТВ” ООД, е установено следното: 

 

На 12.09.2014 г. по програма „ПЛОВДИВСКА ТЕЛЕВИЗИЯ ТРАКИЯ” в новинарска 

емисия, излъчена от 17:33:46 часа до 17:44:26 часа, водещият на новините, като първа 

новина от емисията, обявява информация за несъстоялия се изборен дебат, организиран от 

БТВ и напускането му от Славчо Атанасов. Следва платен репортаж за предизборна 

проява на Коалиция Патриотичен фронт – НФСБ и ВМРО, обозначен в началото звуково и 

визуално с „Избори 2014”. През цялото времетраене на репортажа (от 17:34:25 часа до 

17:38:06 часа) на екрана, в горния ляв ъгъл, присъства надпис „Платен репортаж”. 

Съдържанието на репортажа представлява изявление на водача на листата на 

Коалиция Патриотичен фронт – НФСБ и ВМРО в Пловдив – Славчо Атанасов, който 

обяснява защо не е участвал в изборен дебат, организиран от телевизия БТВ, 

квалифицирайки проявата като обида не само за пловдивчани, а и за всички български 

граждани. В репортажа Славчо Атанасов представя идеите на Коалиция Патриотичен 

фронт – НФСБ и ВМРО за управлението на България (приложена е фонограма с текста на 

излъчения репортаж). 

 Новинарската емисия продължава с представяне на данни от проведено допитване 

до пловдивчани с въпрос „Какъв лидер искаме да ни поведе?”. В емисията следват още 

новини: направени преводи по банков път на помощи за месец август и информация за 

изплащането им, информация за изложба-базар на мед и пчелни продукти и др. 

Извършената допълнителна проверка установява, че доставчикът на медийни услуги 

„САТ ТВ” ООД е публикувал в сайта си http://www.potv.eu/pages/28.html Тарифа за 

изборите октомври 2014, в която са посочени условията за излъчване на репортажи към 

новинарските блокове, а именно: 

„....4. За заснемане и излъчване на предизборни репортажи към новинарските 

блокове – излъчване 2 пъти по избор в емисиите в 17:30, 19:00, 20:30 и 22:30 часа. За 

репортаж до 2,30 мин. – 350 лв. За всяка следваща секунда над 2.30 – 100 лв. на започната 



 

Наказателно постановление № РД-10-51/ 02.12.2014 г.  2

минута. За излъчване в четирите емисии + 50 %. За неделни събития + 30%. Заявки за 

снимки – минимум 24 часа преди събитието ...” (приложена е разпечатка от съдържанието 

на посочения сайт с тарифа за изборите октомври 2014 г.).  

 

Законът за радиото и телевизията съдържа императивна забрана за допускане на 

платени репортажи в новините – чл. 86, ал. 5. 

Като е включил в новините на програма „ПЛОВДИВСКА ТЕЛЕВИЗИЯ ТРАКИЯ” 

обозначен платен репортаж, доставчикът на медийни услуги “САТ ТВ” ООД не е спазил 

разпоредбата за недопускане на платени репортажи в новини,   

с което е нарушен чл. 86, ал. 5 от Закона за радиото и телевизията.  

 

Към преписката са приложени следните документи и материали: 

1. 1 бр. CD-R със запис на част от програма „ПЛОВДИВСКА ТЕЛЕВИЗИЯ 

ТРАКИЯ” на  доставчика на медийни услуги „САТ ТВ” ООД, излъчена на 12.09.2014 г., от 

17:33:23 часа до 17:44:57 часа. 

2. Фонограма с текста на излъчения платен репортаж на 12.09.2014 г. 

3. Разпечатка от съдържанието на сайта на телевизията 

(http://www.potv.eu/pages/28.html) с тарифа за изборите октомври 2014 г.  

4. Покана до „САТ ТВ” ООД за съставяне на акт за установяване на 

административно нарушение изх. № НД-02-19-00-161/ 03.10.2014 г. 

  

Постъпило е писмено възражение с вх. № НД-02-19-00-160/ 20.10.2014 г. от единия 

от управителите на дружеството, в което не се отрича нарушението. Излагат се доводи, 

свързани с недостатъчната квалификация на дежурния редактор, за когото това била първа 

предизборна кампания. Допълнително се изтъкват съображения за целта на законовото 

ограничение – законодателят бил въвел изискването с цел да не се подвежда зрителя, да не 

остават платените репортажи неразличими от останалите материали. Такава възможност 

при „Пловдивска телевизия Тракия” нямало, тъй като тя рязко е отграничила репортажа от 

другите новини.  

 

След проверка на цялата административнонаказателна преписка приемам за 

безспорно установено излъчването на платен репортаж в новини. Не споделям 

разсъжденията във възражението по прилагане на разпоредбата на чл. 86, ал. 5 от ЗРТ. 

Нормата е императивна. Новините като информационни факти следва да бъдат 

отграничавани от останалото съдържание – от коментарите към тях (чл. 17, ал. 6), от 

търговското слово (чл. 82, ал. 4, чл. 83), от платените репортажи (чл. 86, ал. 5). Следва да 

бъде отбелязано, че противно на твърденията на дружеството за липса на умисъл (каквато 

при нарушения, извършени от юридически лица не се и търси, предвид безвиновната им 

отговорност), на сайта на “САТ ТВ” ООД е била публикувана тарифа, в която изрично е 

предвидено заснемане и излъчване на предизборни платени репортажи в новинарските 

емисии. 

 

Предвид изложеното и след като проверих Акт за установяване на административно 

нарушение № НД-01-95/ 14.10.2014 г. с оглед неговата законосъобразност и обоснованост, 

и прецених събраните доказателства и направените възражения, на основание чл. 126, ал. 

1 във връзка с чл. 127, ал. 2 от Закона за радиото и телевизията 

 

 

 



 

Наказателно постановление № РД-10-51/ 02.12.2014 г.  3

П О С Т А Н О В Я В А М: 

 

 

НАЛАГАМ на “САТ ТВ” ООД, ЕИК: 020366756, със седалище и адрес на 

управление: гр. Пловдив 4023, район Тракия, ж.к. Тракия, бл. 15, вх. Б, ет. 8, ап. 44, 

представлявано от Петър ... Алексиев, ЕГН ... и Евгений ... Тодоров, ЕГН ..., имуществена 

санкция в размер на 3000 (три хиляди) лева за нарушение на чл. 86, ал. 5 от Закона за 

радиото и телевизията. 

 

Настоящото постановление подлежи на обжалване чрез Съвета за електронни медии 

пред Пловдивски районен съд в 7-дневен срок от деня на връчването му на нарушителя. 

 

 

 

Сумите се внасят по сметка на Съвета за електронни медии: 

IBAN: BG49 BNBG 9667 3000 1788 01, BIC: BNBGBGSD 

БАНКА: Б Н Б 

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ НА С Е М 

ГЕОРГИ ЛОЗАНОВ 

 

 

 

 

 

Определям срок за доброволно изпълнение – 7 дни от влизане в сила на 

наказателното постановление. 

Настоящото да се счита за покана по смисъла на чл. 182, ал. 1 от ДОПК. 

В случай на неизпълнение преписката ще бъде изпратена на публичен 

изпълнител за предприемане на действия за принудително събиране по реда на 

ДОПК. 

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ НА С Е М 

ГЕОРГИ ЛОЗАНОВ 


