
 1

С Ъ В Е Т    З А     Е Л Е К Т Р О Н Н И    М Е Д И И 

 

П Р О Т О К О Л 

 

№ 33 

от редовно заседание, състояло се на 09. 09. 2014 г. 

 

 

ПРИСЪСТВАЛИ: Анна Хаджиева, Анюта Асенова, Иво Атанасов. 
ОТСЪСТВАЛИ: Георги Лозанов, Мария Стоянова. 
 
 
Начало на заседанието 11.00 часа, водено от Анна Хаджиева  - член на СЕМ, старши 
специалист деловодител - протоколист - Вера Данаилова. 
 

ДНЕВЕН РЕД: 

 
1. Доклади на Дирекция «Специализирана администрация – НЛРПР» във връзка с: 
а) заявление от “КАНАЛ 4” ООД за вписване на дружеството като доставчик на 
нелинейни медийни услуги по чл. 125 ж на ЗРТ; 
б) заявление от “ВАВА ТУР” ЕООД за заличаване регистрацията за доставяне на 
аудио-визуална медийна услуга; 
в) заявления, постъпили в КРС на основание чл. 30, т. 12 на Закона за електронните 
съобщения и във връзка с чл. 32, ал. 1, т. 18 на Закона за радиото и телевизията, от 
“АГЕНЦИЯ ВИТОША” ЕООД за изменение на разрешение № 01963/19.06.2014 г. и за 
прехвърляне на разрешение № 00571/17.06.2014 г. от “РАДИО ТАНГРА” ЕАД на “Р-
22” ЕООД; 
г) уведомителни писма за променени обстоятелства по партидата на дружествата 
“ЗОНАТА СВИЩОВ” ЕООД, “НИКО НЕТ КОМ” ЕООД, “ПАЙНЕР МЕДИЯ” ООД; 
д) писма от “Фърст Диджитъл” ЕАД и от кабинета на зам.министър-председателя по 
икономическите въпроси във връзка с неизпълнение на договорни задължения от 
страна на БНТ; 
е) писмо от „Нова Броудкастинг Груп“ АД с искане за промяна срока на лицензия. 
Вносител: Ант. Лозенска-Тодорова 
Докладват: Б. Бойчева, Д. Петрова 
2. Доклади на Дирекция «Специализирана администрация – НЛРПР» относно: 
а) резултатите от наблюдение за спазване на условията на индивидуални лицензии за 
радиодейност на доставчиците на медийни услуги “РАДИО БРАВО” ЕООД, “РАДИО 
СТАНЦИЯ” ООД, ЕТ „НЕМ- ГЕНОВ-ГЕОРГИ ГЕНОВ” и „МОЙРА“ ООД; 
б) резултатите от фокусирано наблюдение върху програмите «Хоризонт» и «БНТ 1» по 
отразяване на катастрофата с малайзийския пътнически самолет “Боинг 777”; 
в) резултатите от фокусирано наблюдение върху програмите „Хоризонт“, „БНТ 1“, „Б 
ТВ“, „Нова телевизия“ и „ТV7“ по отразяване на наводнението в гр. Мизия; 
г) резултатите от фокусирано наблюдение върху програмите „Хоризонт“, „БНТ 1“, „Б 
ТВ“, „Нова телевизия“ и „ТV7“ по отразяване акцията за събаряне на незаконни ромски 
къщи в гр. Стара Загора; 
д) резултатите от наблюдение върху обзорното седмично предаване на телевизия 
АЛФА „Неделник”, излъчено на 24.08.2014 г. 
Вносител: Ант. Лозенска-Тодорова 



 2

Докладват: Ек. Василева, Н. Николов, Д. Бацалова, Р. Дракалийска, Т. Тодорова, Е. 
Емирян, Ем.Радева, Ст. Белов. 
3. Доклади на Дирекция «Специализирана администрация – НЛРПР» относно: 
а) информация по проблемите на сигурността и интегритета на журналистите, поискана 
от МТИТС за целите на експертна група към Управителния комитет по медии и 
информационно общество на Съвета на Европа; 
б) писмо от Националното сдружение “ТВ КЛУБ 2000” по уреждане правата за 
препредаване на програми от страна на предприятията по чл. 125в от ЗРТ. 
в) писмо от ПП „ГЛАС НАРОДЕН” до БНТ във връзка с предизборната кампания и 
писмо на ГИСДИ до Съвета във връзка с чл.198, ал.4 от ИК. 
Вносител: Ант. Лозенска-Тодорова 
Докладват: Д. Кирковска, Ст. Белов 
4. Доклади на Дирекция «Обща администрация» относно: 
а) стартиране на процедура по установяване на публични държавни вземания от 
доставчик на медийни услуги; 
б) издаване на актове за установяване на публични държавни вземания. 
Вносител: Р. Петров. 
Докладва: Н. Кардашева. 
Разни 

 

 

Анна Хаджиева откри заседанието и подложи на обсъждане дневния ред.   
Решение:  

СЕМ реши с 3 (три) гласа “за”: прие Дневния ред.   
 
Анна Хаджиева: Има предложение СЕМ да излезе с декларация по повод на двата 
случая с екипи на ТВ7 и БТВ. Има принципно съгласие и ви е предложен текст. Мария 
Стоянова, която не присъства на това заседание е пратила своите бележки: “Текстът е 
твърде емоционален и по-малко институционален. Лично аз категорично осъждам 
нападението и насилието срещу всеки журналист, всеки лекар и въобще срещу всяко 
живо същество. Същевременно вярвам, че всяко длъжностно лице, заради своя личен и 
съсловен професионализъм, трябва да спазва закона дори тогава, когато срещу него 
стоят предполагаеми престъпници. Убедена съм, че злото и несправедливостта не могат 
да бъдат преборени със същите средства. Затова отношението ми към декларацията е 
противоречиво. Може би е добре да има текст, но все пак си позволявам да предложа 
изречения в допълнение: “Представителите на медиите трябва да могат да извършват 
работата си, да контролират държавните органи и да изобличават нередности, свободно 
и безпрепятствено. Журналистическите разследвания са много трудоемка и напрегната 
дейност, която изисква висока степен на комуникация, координация и дори 
занаятчийска точност. Когато някой престъпва закона и злодеянието му не познава 
граници, тогава журналистът трябва да го покаже. Същевременно и представителите на 
медиите се изисква да се придържат към професионално – етичните правила  и 
законите на страната.”  
Иво Атанасов: Съгласен съм СЕМ да излезе с такава декларация, въпреки че ние не 
сме синдикат на журналистите, а сме надзорен орган и нямаме пряко задължение, но не 
можем да не бъдем солидарни с журналистите тогава, когато те са възпрепятствани да 
упражняват своята професия, особено по такъв брутален начин, с което се посяга и на 
правото на гражданите да бъдат информирани.  
Предлагам също така, може би на следващото заседание, когато  ще присъстват всички 
членове на СЕМ, да разгледаме и казуса със спряното предаване “Деконструкция” по 



 3

БНР. Защо точно това предаване, защо само това предаване, с какви мотиви? Не взема 
ли БНР  по този начин страна в предизборната кампания? След като то не беше спряно 
за евроизборите, възниква съмнението, че в навечерието на сегашните избори има 
натиск към БНР или пък че за някого парламентарният вот е по-важен от европейския, 
но за кого? Ако искаме да имаме някакъв принципен подход,  трябва да реагираме 
винаги, когато се посяга на журналистическото слово - не само с юмруци, но и с други, 
префинени средства.  
Анна Хаджиева: По отношение на декларацията това е, че по такъв начин се посяга на 
журналисти, а защо ръководството на БНР е спряло едно или друго предаване, по-скоро 
бихме могли да водим разговор на тема каква е програмната схема от новия сезон от 
септември. Такъв разговор е необходим и заради  писмото на Свободно слово и 
решенията на ръководството на радиото и заради  този конкретен случай. Предлагам да 
поканим на среща ръководството на БНР.     
СЕМ прие текст за декларация:   
“Съветът за електронни медии посрещна с безпокойство и възмущение съобщенията за 
нападения върху екипи на две от най-гледаните у нас телевизии. Юмруците срещу 
изпълняващите своя дълг журналисти целят всяване на страх и създаване на все по-
широки зони на мълчание в българските медии. Подобни действия са престъпления не 
само срещу личността, но и срещу гражданите и конституционното им право на 
информация. 
Навсякъде по света разследващата журналистика е високо рисково занятие. 
Зачестяващите у нас опити тя да бъде възпрепятствана чрез груба сила или с 
префинени методи са свидетелство за нейната нараснала обществена значимост. Ето 
защо СЕМ изразява увереност, че съответните институции ще си свършат 
професионално работата по разследване и наказване на извършителите и 
подбудителите на споменатите злодеяния, а обществеността ще реагира с 
непримиримост. 
Във връзка с тези и други грозни инциденти СЕМ настоява за допълнителни санкции за 
посегателство срещу журналисти, изпълняващи служебните си задължения. Те могат да 
бъдат уредени чрез приемането на ставащия все по-нужен закон за защита на 
журналистическите права. Същевременно СЕМ смята, че и представителите на медиите 
следва във всички случаи да се придържат към професионално-етичните правила и 
законите на страната.” 
 
ПО ТОЧКА ПЪРВА:  Доклади на Дирекция «Специализирана администрация – 
НЛРПР» във връзка с: 
 
а) заявление от “КАНАЛ 4” ООД за вписване на дружеството като доставчик на 
нелинейни медийни услуги по чл. 125 ж на ЗРТ; 
 
Постъпило заявление с вх. № ЛРР-08-36-00-10/ 21.08.2014 г., подадено от “КАНАЛ 4” 
ООД, за вписване на дружеството като доставчик на нелинейни медийни услуги по 
чл.125ж от ЗРТ. 
Заявлението е по образец и съдържа изискуемата от закона информация за доставчика и 
за услугата, която желае да доставя – Плати, за да гледаш (PAY – PER – VIEW). 
Основните параметри са: 24-часов потребителски достъп до аудиовизуални 
произведения (филми), включени в каталог и предварително определени от “КАНАЛ 4” 
ООД. Включване на допълнителна услуга с наименование. В рамките на 
предоставяната услуга, даваща достъп на потребителите до плейлиста с аудиовизуални 



 4

произведения и самопромоционални съобщения подредени по начин и поредност, 
предварително определени от “КАНАЛ 4” ООД. 
 
Решение:  

СЕМ реши с 3 (три) гласа “за”: на основание чл. 32, ал.1, т.16 и чл. 125ж, ал. 5, във 
връзка с чл.125к, ал. 2, т. 4 и ал. 5 от Закона за радиото и телевизията,  
І. ВПИСВА в раздел Четвърти на Публичния регистър “КАНАЛ 4” ООД като доставчик 
на нелинейна медийна услуга: Наименование:“КАНАЛ 4” ООД;  
Медийна услуга по заявка –Плати, за да гледаш (PAY – PER – VIEW); Основни 
параметри: 24-часов потребителски достъп до аудиовизуални  произведения (филми), 
включени в каталог и предварително определени от “КАНАЛ 4” ООД. Включване на 
допълнителна услуга с наименование. В рамките на предоставяната  услуга, даваща 
достъп на потребителите до плейлиста с аудиовизуални произведения и 
самопромоционални съобщения подредени по начин и поредност, предварително 
определени от “КАНАЛ 4” ООД. Териториален обхват: Национален; Предполагаема 
дата на стартиране предоставянето на медийната услуга:01.10.2014 г. 
ІІ. На “КАНАЛ 4” ООД да се издаде удостоверение с оглед изрично заявеното желание 
на лицето и заплатената от него такса, съгласно чл. 14 от Тарифа за таксите за радио- и 
телевизионна дейност. 
ІІІ. “КАНАЛ 4” ООД следва да осигури на страницата си в интернет лесен, директен и 
постоянен достъп на потребителите на услугата най-малко до следните актуални данни: 
- името на доставчика на медийната услуга, седалище и адрес на управление, адрес на 
електронната му поща и страницата му в интернет, телефон за контакти; 
- данни за Съвета за електронни медии, седалище и адрес на управление, адрес на 
електронната му поща и страницата му в интернет, телефон за контакти. 
Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд чрез Съвета за 
електронни медии в 14-дневен срок от уведомяването. 
 
б) заявление от “ВАВА ТУР” ЕООД за заличаване регистрацията за доставяне на 
аудио-визуална медийна услуга; 
 
 
Постъпило е заявление с вх. № ЛРР-06-19-00-137/21.08.2013 г. от “ВАВА ТУР” ЕООД 
за заличаване регистрацията на телевизионна програма “ТВ 9”. Като основен мотив е 
посочено, че излъчването на програмата е прекратено от 01.06.2013 г., за което Съветът 
е уведомен с писмо вх. № ЛРР 06-19-00-674 от 08.07.2013 г. 
Решение:  

СЕМ реши с 3 (три) гласа “за”: на основание чл.32, ал.1, т.16 и т.16 а, чл. 125д, ал. 2, 
т. 1 и чл.125к, ал. 2 от Закона за радиото и телевизията, ЗАЛИЧАВА регистрацията за 
доставяне на аудио-визуална медийна услуга на “ВАВА ТУР” ЕООД, ЗАЛИЧАВА 
програма „ТВ 9”, с политематичен профил, 8 часа продължителност; с регионален 
обхват за област Пазарджик, разпространявана чрез кабелни електронни съобщителни 
мрежи от Раздел Първи на Публичния регистър, поддържан от СЕМ. 
Решението подлежи на обжалване чрез Съвета за електронни медии пред Върховния 
административен съд в 14 – дневен срок от уведомяването. 
 
в) Заявления, постъпили в КРС на основание чл. 30, т. 12 на Закона за електронните 
съобщения и във връзка с чл. 32, ал. 1, т. 18 на Закона за радиото и телевизията, от 
“АГЕНЦИЯ ВИТОША” ЕООД за изменение на разрешение № 01963/19.06.2014 г. и за 



 5

прехвърляне на разрешение № 00571/17.06.2014 г. от “РАДИО ТАНГРА” ЕАД на “Р-
22” ЕООД; 
 
Писмо с вх. ЛРР-12-10-00-21/22.08.2014 г от КРС, с което се препраща за произнасяне 
по компетентност от СЕМ, заявление за изменение на разрешение за осъществяване на 
електронни съобщения, издадено на “АГЕНЦИЯ ВИТОША” ЕООД. Изменението е във 
връзка с доуточняване на основни параметри на радиопредавателната станция за град 
Севлиево.  
Решение:  

СЕМ реши с 3 (три) гласа “за”: на основание чл. 32, ал. 1, т. 18 от Закона за радиото и 
телевизията, във връзка с чл. 30, т. 12 от Закона за електронните съобщения, не 
възразява Комисията за регулиране на съобщенията, при спазване разпоредбите на 
Закона за електронните съобщения, да ИЗМЕНИ разрешение № 01963/19.06.2014 г. за 
ползване на индивидуално определен ограничен ресурс – радиочестотен спектър за 
осъществяване на електронни съобщения чрез електронна съобщителна мрежа за 
наземно аналогово радиоразпръскване на територията гр. Севлиево, издадено на 
“АГЕНЦИЯ ВИТОША” ЕООД, както следва: 
Изменя букви “е”, “ж”, “з”, “и”, “к” и “л” от Приложение 1 „Технически параметри на 
електронната съобщителна мрежа”, съгласно приложение, неразделна част от 
настоящето решение. 
За решението да бъде уведомена Комисията за регулиране на съобщенията. 
 
Писмо с вх. ЛРР-12-10-00-22/22.08.2014 г от КРС с приложени документи за 
прехвърляне на разрешение № 00571/17.06.2014 г. от “Радио Тангра” ЕАД на “Р-22” 
ЕООД за осъществяване на електронни съобщения за град Бургас. В допълнение е 
включено и искане за неговото изменение свързано с промяна на RDS кода. Съветът на 
свое заседание проведено на 12.08.2014 г. се е произнесъл по компетентност с решение 
№ РД-05-120. 
Да се изпрати писмо до КРС  с приложено копие от решение № РД-05-120/12. 
08.2014 г. 
 
г) уведомителни писма за променени обстоятелства по партидата на дружествата 
“ЗОНАТА СВИЩОВ” ЕООД, “НИКО НЕТ КОМ” ЕООД, “ПАЙНЕР МЕДИЯ” ООД; 
 
Писмо вх. № ЛРР-04-19-00-119/21.08.2014 г. “ЗОНАТА СВИЩОВ” ЕООД уведомява, 
че Ирина Бончева Иванова е управител, считано от 01.09.2013 г. 
Решение:  

СЕМ реши с 3 (три) гласа “за”: съгласно чл. 125к, ал. 4, т. 1 от ЗРТ, да се впише 
настъпилата промяна в раздел Първи на Публичния регистър на СЕМ, както следва: 
“ЗОНАТА СВИЩОВ” ЕООД  - нов управител – дружеството притежава удостоверение 
за регистрация ЛРР-02-4-046-01 за телевизионна програма “ЗОНАТА (THE ZONE)”;  
 
Писмо вх. № ЛРР-04-19-00-114/20.08.2014 г. “НИКО НЕТ КОМ” ЕООД уведомява, че 
управители са Никола Георгиев и Стефан Маринов, а едноличен собственик вече е 
Никола Георгиев.  
Решение:  

СЕМ реши с 3 (три) гласа “за”: съгласно чл. 125к, ал. 4, т. 1 от ЗРТ, да се впише 
настъпилата промяна в раздел Първи на Публичния регистър на СЕМ, както следва: 
“НИКО НЕТ КОМ” ЕООД – добавен нов управител и сменен едноличен собственик – 



 6

дружеството притежава удостоверение за регистрация ЛРР-02-4-065-01 за телевизионна 
програма “ННЕТ КОМ”/ “NNET Com”.  
 
Писмо вх. № ЛРР-04-19-00-115/20.08.2014 г. “ПАЙНЕР МЕДИЯ” ООД уведомява, че 
дружеството има и втори управител – Марийка Ангелова Димитрова, както и е приет 
нов съдружник – Христо Митков Димитров. 
Решение:  

СЕМ реши с 3 (три) гласа “за”: съгласно чл. 125к, ал. 4, т. 1 от ЗРТ, да се впишат 
настъпилите промени в раздел Първи на Публичния регистър на СЕМ, както следва: 
“ПАЙНЕР МЕДИЯ” ООД – добавени управител и съдружник – дружеството притежава 
удостоверения за регистрация ЛРР-02-4-072-03 за телевизионната програма 
“ПЛАНЕТА HD (PLANETA HD)”, ЛРР-02-4-072-02 за “ТВ ПЛАНЕТА” и  ЛРР-02-4-
072-01 за “ПЛАНЕТА ФОЛК”.  
 
д) писма от “Фърст Диджитъл” ЕАД и от кабинета на зам.министър-председателя по 
икономическите въпроси във връзка с неизпълнение на договорни задължения от 
страна на БНТ; 
Писмо от “Фърст Диджитъл” ЕАД – предприятие, притежаващо разрешение за 
ползване на индивидуално определен ограничен ресурс – радиочестотен спектър, за 
осъществяване на електронни съобщения чрез електронна съобщителна мрежа за 
наземно цифрово радиоразпръскване с национален обхват, предназначена за 
разпространение на програми на обществени оператори, адресирано освен до 
председателя на СЕМ, също така до министъра на транспорта, информационните 
технологии и съобщенията, до министъра на финансите и до председателя на 
Комисията за регулиране на съобщенията, с копие до генералния директор на БНТ.  
Писмо от Началника на кабинета на Зам. Министър - Председателя по икономическите 
въпроси, с питане за предприетите мерки по въпросите в писмото на “Фърст 
Диджитъл” ЕАД. 
В писмото на “Фърст Диджитъл” ЕАД е посочено, че в изпълнение на нормативните 
изисквания между “Фърст Диджитъл” ЕАД и Българската национална телевизия е 
сключен Договор от 26.04.2013 г., съгласно който “Фърст Диджитъл” ЕАД предоставя 
на БНТ услугата разпространение на телевизионни програми чрез електронна 
съобщителна мрежа за наземно цифрово радиоразпръскване, срещу възнаграждение. 
“Фърст Диджитъл” ЕАД информира институциите, че БНТ не изпълнява едно от 
основните си задължения по договора – да заплаща в срок цената на услугата по 
начините и при условията на договора. Посочено е, че към 01.07.2014 г. общата сума, 
която БНТ дължи на предприятието, е в размер на 2 553 580,95 лв., от които 2 542 579 
лв. главница с включен ДДС и 11 001, 95 лв. законова лихва върху просроченото 
задължение. Липсата на плащания от страна на БНТ поставя дружеството в 
изключително тежко финансово положение, тъй като за разпространението на 
програмите са необходими ежедневни разходи за електроенергия, поддръжка на 
мрежата, труд и материали, и др. Липсата на средства пречи на дружеството не само да 
осъществява текущите си дейности, свързани с цифровото телевизионно 
радиоразпръскване, но и на инвестиционната програма за развитие на мрежата, 
осигуряваща радиоразпръскването. Подчертано е, че липсата на финансиране на 
дейността и занапред би застрашило гарантирането на разпространението на 
програмите на БНТ на цялата територия на страната.  
Във връзка с изложените проблеми представляващият дружеството се обръща към 
изброените институции, в т. ч. и СЕМ, за оказване на съдействие за изплащане на 
натрупаните от БНТ задължения, както и за осигуряване на механизми за нормалното 



 7

функциониране на взаимоотношенията между “Фърст Диджитъл” ЕАД и БНТ в 
процеса по наземно цифрово телевизионно радиоразпръскване на програмите на 
обществения оператор  
СЕМ не разполага с правен механизъм, по който да задължи БНТ да заплати 
дължимите суми към предприятието и в този смисъл СЕМ няма как да окаже исканото 
съдействие на дружеството. Независимо от това, Съветът до този момент винаги се е 
опитвал да играе ролята на медиатор в подобни случаи и да съдейства за разрешаване 
на възникнали спорове, още повече, че дружеството изрично е посочило, че липсата на 
финансиране може да застраши разпространението на програмите на БНТ. Изпратено е 
писмо от страна на СЕМ и се поиска становището на генералния директор на БНТ 
относно причините за забавените плащания и бъдещите намерения и възможности за 
изпълнение на задълженията на БНТ по сключения договор.  
 
СЕМ реши : случаят да се разгледа отново след като се изясни позицията на БНТ.   
 
е) писмо от „Нова Броудкастинг Груп“ АД с искане за промяна срока на лицензия. 
 
СЕМ реши да се проведе среща с ръководството на „Нова Броудкастинг Груп“ АД. 
 
ПО ТОЧКА ВТОРА:. Доклади на Дирекция «Специализирана администрация – 
НЛРПР» относно: 
а) резултатите от наблюдение за спазване на условията на индивидуални лицензии за 
радиодейност на доставчиците на медийни услуги “РАДИО БРАВО” ЕООД, “РАДИО 
СТАНЦИЯ” ООД, ЕТ „НЕМ- ГЕНОВ-ГЕОРГИ ГЕНОВ” и „МОЙРА“ ООД. 
 

Резултати от извършения мониторинг на програма “Радио Браво ФМ” на доставчика 
на медийни услуги “Радио Браво” ЕООД, излъчена на честота 96.4 MHz за гр. Варна и 
на честата 105.4 MHz за гр. Шумен, по спазване условията на издадената Индивидуална 
лицензия за радиодейност №1-053-01-01 от 09.08.2012г. за гр. Варна и Индивидуална 
лицензия №1-053-01-02 от 09.08.2012 г. за гр. Шумен. 
Период на наблюдението: 15.04.2014 г. – 30.04.2014 г. за гр. Шумен и 07.07.2014 г. – 
20.07.2014 г. за гр. Варна в часовия пояс от 00:00 до 24:00 часа.   
СЕМ е изискал от доставчика “Радио Браво” ЕООД контролни записи на програма 
“Радио Браво ФМ” за гр. Варна с писмо изх.№ НД-02-20-00-100/21.07.2014 г. и за гр. 
Шумен с писмо изх.№ НД-02-20-00-99/21.07.2014г. Наблюдението е осъществено по 
предоставени от доставчика записи с писмо вх.№ НД-02-20-00-99/31.07.2014 г. на 
програмите “Радио Браво” за гр. Варна –  3 бр. CD за датите 07.07, 08.07, 16.07, 18.07, 
19.07 и 20.07.2014 г. и за гр. Шумен – 10 бр. CD за периода 15.04.2014 г. – 30.04.2014г.      
“Радио Браво” ЕООД притежава Индивидуална лицензия №1-053-01-01 от 09.08.2012 г. 
за гр. Варна и Индивидуална лицензия №1-053-01-02 от 09.08.2012г. за гр.Шумен за 
доставяне на радиоуслуга с наименование “Радио Браво ФМ”. Според условията на 
лицензията ЛИЦЕНЗИРАНИЯТ се задължава да доставя радиоуслуга с наименование 
РАДИО БРАВО FM, индивидуализирана по уникален начин със звуков сигнал, не по-
малко от веднъж на всеки час, с изключение на случаите, когато това би нарушило 
цялостния облик или качеството на услугата. ЛИЦЕНЗИРАНИЯТ доставя 
радиоуслугата с общ /политематичен/ програмен профил, като се задължава да я 
доставя ежедневно, с продължителност 24 часа и в некодиран вид.  
Резултати от наблюдението:   Ефирната честота, на която се разпространява “Радио 
Браво”, е 96.4 MHz за гр. Варна и 105.4 MHz за гр. Шумен. Програма “Радио Браво” се 
разпространява с различни идентификационни сигнали и примерни анонси: “96.4MHz 



 8

Варна и Северното черноморие, 105.4MHz Шумен и Търговище. Радио Браво – 
Морското радио на България”, “Радио Браво – Вашият морски приятел!”, “Всички 
пътища водят към морето, Радио Браво – Морското радио на България”, “На всички 
езици Браво означава само едно – Радио Браво!”, “Колкото чужда, толкова и българска 
музика. Колкото - толкова по Радио Браво”. Констатира се наличие на интернет 
страница на радиото: radiobravo.com – анонсирана в програмите като: “Слушайте ни 
oнлайн, за да сме навсякъде с Вас – radiobravo.com!”.  
 По програма “Радио Браво ФМ” – Варна в делничните дни (07.07, 08.07, 16.07, 
18.07.2014 г.) се излъчват предимно класически хитове както от българската, така и от 
световната сцена. В 24-часовата програма не се съдържат новинарски емисии и 
предавания. Забележка: за 16.07.2014 г., сряда, не са предоставени всички 24 файла, а 
само 6 файла. Програмата на “Радио Браво” – Варна през почивните дни (19.07. и 
20.07.2014г. – събота и неделя) предоставя отново на аудиторията единствено и само 
музика. За наблюдавания период са включени по един или два рекламни блока – не на 
всеки час.     
По програма “Радио Браво ФМ” – Шумен в делничните дни се излъчват предимно 
класически хитове от българската и от световната сцена. “На четири сини очи” – 
сутрешно развлекателно предаване, излъчвано от 09:00 до 10:30 часа. Предаването е 
анонсирано като ток-шоу с водещи Димитър Горчев и Анелия Богданова – дискутират 
се актуални теми, участие взимат атрактивни гости, има награди за слушателите от 
играта “Музикален двубой” и интерактивна връзка с аудиторията и открит телефон. В 
изданието от 30.04.2014 г. водещите на ток-шоуто обявяват, че това е последното 
предаване в ефира на радиото. В четвъртък, 24.04.2014 г.,  от 20:00 до 22:00 часа се 
излъчва “Bauns” – предаване за черна, хип-хоп и R&B музика, с включване на 
слушатели по телефона, предимно за поздрави; водещ е Дребен G, който обявява, че 
миналата седмица (17.04.2014 г.) не е излъчено предаването. Новинарски емисии за 
наблюдавания период не присъстват в “Радио Браво ФМ” – Шумен.  
Общо времетраене на предаването  “На четири сини очи” за седмица: 6 часа – 3.57 %. 
Програмата на “Радио Браво ФМ” – Шумен през почивните дни отново предоставя на 
аудиторията музика, анонсирана като “Weekend колекция” и едно предаване “Поп топ”, 
което се излъчва в събота от 17:00 до 18:00 часа; то включва най-големите български 
хитове и участие на любими български звезди. На всеки час се излъчват по два кратки 
рекламни блока.  Общо времетраене на предаванията “Bauns” и “Поп топ” за седмица: 3 
часа – 1.78 %. 
Изпълнение на програмните характеристики на “Радио Браво ФМ” - гр. Варна: 
т.5.1.1.Предавания с информационна насоченост – не по-малко от 10 на сто от дневното 
програмно време.  
Съгласно извършеното наблюдение в програмата не се излъчват такива предавания. 
Изпълнение: 0%  на този параметър. 
т.5.1.2. Предавания с образователна насоченост – в лицензията не са посочени 
конкретни проценти. 
т.5.1.3. Предавания с културна насоченост – не по-малко от 10 на сто от седмичното 
програмно време. 
 “Радио Браво ФМ” - гр. Варна  не излъчва предавания с такава насоченост. 
Изпълнение: 0%  на това условие. 
т.5.1.4 .Предавания с развлекателна насоченост – не по-малко от 10 на сто от 
седмичното програмно време.  
Програмата не съдържа такива предавания. Изпълнение: 0%  на условието.  
Изпълнение на програмните характеристики на “Радио Браво  ФМ” за гр. Шумен: 
 



 9

т.5.1.1. Предавания с информационна насоченост – не по-малко от 10 на сто от 
дневното програмно време.  
В програмата не се излъчват такива предавания. Изпълнение: 0%. 
т.5.1.2. Предавания с образователна насоченост – в лицензията не са посочени 
конкретни проценти. 
т.5.1.3. Предавания с културна насоченост – не по-малко от 10 на сто от седмичното 
програмно време. 
“Радио Браво” – Шумен предоставя за разпространение седмично 3 часа такива 
предавания.  Изпълнение: 1.78 % от седмичното програмно време, или 17.8 % спрямо 
заложеното в лицензията условие.  
т.5.1.4. Предавания с развлекателна насоченост – не по-малко от 10 на сто от 
седмичното програмно време.  
Програмата излъчва 6 часа развлекателни предавания, или 3.57 % от седмичното 
програмно време. Изпълнение: 35.7 % спрямо заложените в лицензията проценти. 
Изводи: 
“Радио Браво ФМ” – гр. Варна 
От осъществения мониторинг на програма “Радио Браво ФМ”, излъчена в гр. Варна, 
може да се направи заключение, че доставчикът на медийни услуги “Радио Браво” 
ЕООД не е спазил нито едно от програмните условия, заложени в лицензията. 
Не е посочен параметър за предавания с образователна насоченост – по т.5.1.2, но няма 
и наличие на такива.  В чл. 126а, ал.1 от ЗРТ са предвидени санкции по отношение на 
доставчици на медийни услуги за нарушение на условията на издадената лицензия. 
“Радио Браво ФМ” – гр. Шумен 
От осъществения мониторинг на програма “Радио Браво ФМ”, излъчена в гр. Шумен, 
може да се направи извод, че не е изпълнено първото условие на лицензията, третото – 
по т. 5.1.3. е изпълнено частично - 17.8%, а четвъртото покрива 35.7% от  посочения 
показател. В лицензията за “Радио Браво ФМ” Шумен също не са посочени проценти за 
предавания с образователна насоченост, но и не е установено излъчването на такива. 
 В чл. 126а, ал.1 от ЗРТ са предвидени санкции по отношение на доставчици на 
медийни услуги за нарушение на условията на издадената лицензия. 
Спазване условията на издадената индивидуална лицензия за радиодейност на 
доставчика на медийни услуги “Радио Станция” ООД за програма “Радио Антена”. 
Резултатите от извършения мониторинг на програма “Радио Антена” на доставчика на 
медийни услуги “Радио Станция” ООД, излъчена на честота 91.0 MHz, гр. София, по 
спазване условията на издадената Индивидуална лицензия за радиодейност №1-024-01-
01 от 10.07.2012 г. за гр. София.  Период на наблюдение: 23.06.2014 г. – 29.06.2014 г. в 
часовия пояс от 00:00 до 24:00 часа.   
“Радио Станция” ООД притежава Индивидуална лицензия №1-024-01-01 от 10.07.2012 
г. за гр. София за доставяне на радиоуслуга с наименование Радио Антена. 
ЛИЦЕНЗИРАНИЯТ се задължава да доставя радиоуслуга, индивидуализирана по 
уникален начин със звуков сигнал, не по-малко от веднъж на всеки час, с изключение 
на случаите, когато това би нарушило цялостния облик или качеството на услугата. 
Радиоуслугата е със специализиран програмен профил. Програмата, която доставчикът 
създава, е насочена към аудитория на възраст от 20 до 45 години. ЛИЦЕНЗИРАНИЯТ 
реализира радиоуслугата във формат АС, като се задължава да я доставя ежедневно, с 
продължителност 24 часа и в некодиран вид.  
Резултати от наблюдението:   Ефирната честота, на която се разпространява “Радио 
Антена”, е 91.0 MHz за гр. София. Програма “Радио Антена” се разпространява с 
различни идентификационни сигнали и примерни анонси: “Антена, 91.0 MHz София, 
чуй киното по Радио Антена”, “Антена – още филмова музика по Радио Антена”, 



 10

“Магията на киното, вече и по радиото!”, “Саундтракът на твоя ден – Радио Антена!” 
“Радио Антена – Бокс офис радио”. 
“Радио Антена” се анонсира като радио за филмова музика, където се излъчват 
предимно хитове от световната сцена, но няма музика от български автори. 
 В делничните дни “Радио Антена” излъчва “Блок за култура, изкуство и други градски 
събития” – освен на 27.06.2014г., петък, когато не присъства в програмата. 
Продължителността на следобедното предаване е 3 часа - от 13:00 до 16:00 часа. В 
четвъртък (26.06.2014г.) блокът започва един час по-късно. В предаването се 
представят различни актуални предложения за любителите на културата и изкуството – 
нови книги, кинопремиери, театрални спектакли, изложби. 
Общо времетраене на предаването за седмица: 12 часа –  7.14% от седмичното 
програмно време. Емисии новини се излъчват на кръгъл час в понеделник, сряда и 
четвъртък (23.06., 25.06., 26.06.2014г.). Общ брой на емисиите новини за денонощие - 
четири, излъчвани в 13:00, 14:00, 15:00, 16:00 часа. Забележка: за 26.06.2014 г., 
четвъртък, новините започват един час по-късно. Емисиите включват новини от София, 
страната и света, спорт и прогнозата за времето. Времетраенето на една емисия е от 
2.30 мин. до 3.30 мин.   Общо времетраене на новините за ден: 23.06.2014 г. – 10 мин.,  
25.06.2014 г. – 12 мин., 26.06.2014 г. – 13 мин., на 24.06., 27.06., 28.06. и 29.06.2014 г. не 
са излъчени новини. 24-часовата програма на “Радио Антена” през почивните дни 
(28.06., събота, и 29.06., неделя) не съдържа новинарски емисии и предавания. 
Съдържанието е изцяло съставено от филмова музика, насочена към  аудитория от 20 
до 45 г. За наблюдавания период в програмата не са излъчвани реклами. 
Изводи: от четирите  условия, посочени в индивидуалната лицензия №1-024-01-01 от 
10.07.2012 г. за гр. София за доставяне на радиоуслуга с наименование Радио Антена, 
доставчикът на медийни услуги “Радио Станция” ООД е изпълнил едно от тях  с 142.8 
% – по т.5.1.3, по т.5.1.1. изпълнението  варира между 20.9% и 27.27%, а два от 
параметрите – по т.5.1.2. и т.5.1.4., не са покрити – липсват такива предавания. 
Мониторинг на “Радио Антена” е извършен и за периода 11.08.2014 г. – 14.08.2018 г., 
когато  програмата е в лятна схема и в съдържанието й не присъстват  новини и 
предавания.  В чл. 126а, ал.1 от ЗРТ са предвидени санкции по отношение на 
доставчици на медийниуслуги за нарушение на условията на издадената лицензия. 
 
Спазване условията на индивидуалната лицензия за радиодейност на доставчика на 
медийни услуги ЕТ „НЕМ- ГЕНОВ-ГЕОРГИ ГЕНОВ за програмата му “Радио Гама”, 
излъчена от 23 до 29 юни 2014 г. във времето от 00,00 ч. до 24,00 ч. 
 ЕТ „НЕМ- ГЕНОВ-ГЕОРГИ ГЕНОВ” притежава индивидуална лицензия № ЛРР-1-
057–2 за доставяне на радиоуслуга с наименование РАДИО ГАМА. 
ЛИЦЕНЗИРАНИЯТ се задължава да доставя радиоуслуга, индивидуализирана по 
уникален начин със звуков сигнал,  не по-малко от веднъж на всеки час, с изключение 
на случаите, когато това би нарушило цялостния облик или качеството на услугата 
(програмата) или авторските права. ЛИЦЕНЗИРАНИЯТ доставя радиоуслугата със 
специализиран програмен профил, насочен към аудитория до 20 до 45 години,  във 
формат – АС (Adult Contemporary). 
 
В наблюдавания период доставчикът ЕТ „НЕМ- ГЕНОВ-ГЕОРГИ ГЕНОВ” излъчва  
програма с наименование „Радио Гама”. Съдържателната й характеристика включва: 
музика, идентификационен сигнал “Новото радио Гама! Радио Гама!”, слоганът „Най-
добрата музика през целият ден!”, обявяване на всеки кръгъл час на астрономическото 
време; в програмата се излъчват и кратки рекламни блокове, всеки с продължителност  
до 1,30 мин., средно  два пъти  на час.  



 11

Музикалните произведения в програмата са от средата на 80-те години до сегашно 
време. Констатира се наличие и на интернет страница на радиото: http://www. 
predavatel.com/bg/9/vidin_radio_gama .В хода на прослушването на контролните записи 
на “Радио Гама”, излъчена на територията на гр. Видин на честота 96.7 MHz  през 
периода 23 – 29 юни 2014 г., не е констатирано изпълнение на посочените в т. 5 
условия на индивидуалната лицензия № ЛРР-1-057–2, издадена на доставчика на 
медийни услуги ЕТ „ НЕМ – ГЕНОВ - ГЕОРГИ ГЕНОВ” за доставяне на радиоуслуга с 
наименование РАДИО ГАМА: 
Към настоящия момент няма постъпили документи и заявление в СЕМ за промяна на  
условие/условия в издадената на доставчика на медийни услуги ЕТ „НЕМ- ГЕНОВ-
ГЕОРГИ ГЕНОВ” лицензия за доставяне на радиоуслуга с наименование РАДИО 
ГАМА. В чл. 126а, ал. 1 от ЗРТ са предвидени санкции по отношение на доставчик на 
медийни услуги при неизпълнение условията на лицензията. 
Анна Хаджиева предложи да им се напише писмо с предупреждение.  
 
Спазване условията на индивидуалната лицензия за радиодейност на доставчика на 
медийни услуги „Мойра“ ООД за програмата му „Радио Скай“, излъчена в периода 23 -
29 юни 2014 г. 
Доставчикът на медийни услуги “МОЙРА” ООД притежава индивидуална лицензия № 
1 - 050 – 01 за доставяне на радиоуслуга с наименование “РАДИО СКАЙ” - ВИДИН. 
ЛИЦЕНЗИРАНИЯТ се задължава да доставя радиоуслуга, индивидуализирана по 
уникален начин със звуков сигнал, не по-малко от веднъж на всеки час, с изключение 
на случаите, когато това би нарушило цялостния облик или качеството на услугата 
(програмата) или авторските права. ЛИЦЕНЗИРАНИЯТ доставя радиоуслуга с общ 
политематичен  програмен профил. Програмата, която се създава,  включва, според 
лицензията, програмни елементи, насочени към регионалната и местна аудитория.  
Резултати от наблюдението: 
В наблюдавания период доставчикът излъчва в произволно време в програмата 
прогнозата за времето - с времетраене 10 – 15 сек., кратки реклами,  музика и 
идентификационни сигнали: “радио Скай,, Още от хит енергията на Видин – радио 
Скай,  101,8 FM Видин, Още един час с твоята звезда – 101,8 FM – радио Скай “. В 
сайта на доставчика на медийни услуги - http://skyfm.host22.com/,  е публикуван 
музикалният формат  на програмата – Contemporary Hit Radio (CHR). Музикалните 
произведения са основната съдържателна част на 24-часовата програма на „Радио 
“Скай”.  От 168 - часовото  наблюдение, осъществено по записи, предоставени от 
доставчика,  се констатира, че програмните параметри не са покрити  и в процентно 
съотношение резултатите са следните:  Предавания с информационна насоченост – не 
по-малко от 18 на сто от дневното програмно време; Изпълнение: 0.13% от дневното 
програмно време; Предавания с образователна насоченост – не по-малко от 16 на сто от 
седмичната програмно време. Изпълнение:   0%; Предавания с културна насоченост – 
не по-малко от 6.5 на сто от седмичното програмно време. Изпълнение:  0%; 
Предавания с развлекателна насоченост – не по-малко от 6.5 на сто от седмичното 
програмно време. Изпълнение:  – 0%. 
Доставчикът на медийни услуги “Мойра” ООД  е изпълнил частично само едно от 
посочените четири условия – по т. 5.1.1. в индивидуалната си лицензия № 1 - 050 – 01 
за доставяне на радиоуслуга с наименование “РАДИО СКАЙ” – ВИДИН. 
Към настоящия момент в СЕМ не са постъпили документи и заявление  за промяна на 
профила на „Радио СКАЙ“ или на програмни характеристики. Съответно Съветът не е 
постановил изменение на условията на издадената лицензия  или на програмния 
профил. 



 12

В чл. 126а от ЗРТ са предвидени санкции по отношение на доставчика на медийни 
услуги при неизпълнение условията на издадената лицензия. 
 
б) резултатите от фокусирано наблюдение върху програмите «Хоризонт» и «БНТ 1» по 
отразяване на катастрофата с малайзийския пътнически самолет “Боинг 777”; 
 
Фокусиран мониторинг във връзка с отразяване на инцидента с пътническия самолет 
на Малайзийската авиационна компания над територията на Украйна на 17.07.2014 г. и 
последвалите световни политически реакции. 
Целта на наблюдението е да се проследи представянето на темата в съответствие с 
разпоредбите на ЗРТ - чл. 6 ал. 3, т. 6, чл. 13 ал. 2,  чл. 17, ал. 2, във връзка с чл. 10, ал. 1 
от БНТ и БНР. 
Изводи БНР: 
В наблюдавания период 17.07. – 19.07.2014 г. във всяко едно от актуалните предавания 
на програма “Хоризонт” на БНР, с изключение на предаването “Седмицата на бързи 
обороти”, може да се говори за наличие на три плуралистични характеристики в 
развитието на темата „катастрофата на пътническия малайзийски самолет “Боинг 777” 
в района на Украинската Донецка област“:  
- представят се различни гледни точки от участници в предаванията, различни по своя 
обществен, експертен и институционален статут, включително от слушатели; 
- цитират се различни източници на информация - ИТАР ТАСС, Асошиетед прес, 
Ройтерс, ИНТЕРФАКС – УКРАЙНА, ФРАНС ПРЕС, кореспонденции, печатни 
издания;   
- на съдържателно ниво са изразени различни тези и предположения около трагедията; 
водещите и гостите в актуалната публицистика коментират възможните хипотези за 
причините за катастрофата в аналитичен план; 
И все пак, чистата фактология при отразяването на инцидента трудно “оцелява” от 
политическите послания. Фактологията доказва на съдържателно ниво различните 
гледни точки – представени са съмненията и очаквания за заключителни анализи. 
Непосочването на конкретно качество на двама от събеседниците в предаването 
«Хоризонт преди всички» е по-скоро въпрос на журналистически стандарти, а не на  
нарушение на Закона за радиото и телевизията. 
Трагичната новина се съобщава сравнително късно – около 2 часа и 40 минути след 
инцидента, който се случва в 16.23 ч. В Националното радио новината за катастрофата 
се появява за първи път в 19 ч. на  17.07.2014 г. и е позиционирана като първа новина в 
емисията, а реалното време на разигралата се трагедия е в 16.23 ч. местно украинско 
време. Много преди 19 часа темата за катастрофата на малайзийския пътническия 
самолет е номер едно в световните медии. 
Съотношението между позициите на институционално представените субекти спрямо 
тези на експертите (по авиационна сигурност, историци, анализатори), журналистите и 
гражданите в  изброените предавания е приблизително 1:1  (тук са включени и двама 
събеседници, чиято  длъжност/професия не е назована). Политиците са много слабо 
представени като изразена позиция по темата. 
Предвид установените факти, може да се приеме, че в съответствие с разпоредбите на 
ЗРТ, националният обществен доставчик на радиоуслуги Българско национално радио е 
изпълнил своите ангажименти да информира аудиторията по теми с висок обществен 
интерес, каквато е катастрофата с малайзийския пътнически самолет “Боинг 777” над 
територията на Украйна. Медията представя многопластова, достоверна, 
непредубедена информация, спазвайки етичните стандарти и норми на журналистиката. 
Достатъчно аргументи, за да може аудиторията на “Хоризонт” да изгради собствено 



 13

отношение към причините за трагичния инцидент и придружаващите го политически 
реакции. Програмата проследява и представя  темата за тежката  катастрофа и в нейния 
политически и икономически аспект в съответствие с разпоредбите на ЗРТ - чл. 6 ал. 3, 
т. 6 (БНР и БНТ отразяват различните идеи и убеждения в обществото чрез плурализъм 
на гледните точки във всяко едно от новинарските и актуално-публицистичните 
предавания с политическа и икономическа тематика), чл. 13 ал. 2 (доставчиците на 
медийни услуги са длъжни да използват точно и нетенденциозно получената 
информация),  чл. 17, ал. 2, във връзка с чл. 10, ал. 1 (не са нарушени принципи от 
разпоредбата - по «Хоризонт» водещите и събеседниците свободно са изразили 
мнението си, гарантирано е и «правото на информация» на потребителите на медийни 
услуги). 
Направеното заключение за плурализъм на гледните точки във връзка с катастрофата с 
малайзийския пътнически самолет се базира на много кратък период на наблюдение  и 
то само за по едно издание на предаванията «Хоризонт преди всички», «От петък до 
петък», «Седмицата на бързи обороти», «Събота 150», «Деконструкция». Въпреки това, 
налице е множественост на представените позиции. 
Програма «Хоризонт» на Българското национално радио: извършено е наблюдение 
върху общ обем 46 часа, която обхваща новинарските емисии и актуално-
публицистичните предавания, излъчени от 17.07.2014 г. вечерта до късните вечерни 
новини на 19.07.2014 г. Наблюдавани са както разширените новинарски емисии в 07 ч., 
12 ч., 15 ч., 18 ч., така и междинните на всеки половин час; дневните актуално – 
публицистични предавания «Хоризонт преди всички», «От петък до петък», 
информационното «Седмицата на бързи обороти», седмичното коментарно предаване 
за международна политика «Събота 150», «Деконструкция».  Цитирани са единствено 
предаванията, в които се среща темата. 
 „Хоризонт“ представя разнообразно програмно съдържание по отразяването на 
трагичния инцидент.  
В периода на наблюдението са излъчени 35 новинарски емисии, в които присъства 
темата за самолетната катастрофа. В тях се представят позициите на международната 
общност и на страните, засегнати от инцидента. Последователно се добавят факти, 
които следват хронологията на събитията, без да се привнася  коментарен елемент. 
В новинарските издания инцидентът е първа по ред новина до 11 ч. на 18.07.2014 г. 
Излъчени са кореспондентски разкази за позициите по трагедията на САЩ, Франция, 
Германия, Холандия, Европейския съвет, включен е и директен репортаж от мястото на 
събитието от кореспондент на Нова телевизия. Използвани са информации за 
катастрофата от агенциите: “Итар ТАСС”, ”Асошиетед Прес”, “Ройтерс”, ”Интерфакс-
Украйна”, “Франс прес”. В някои от  емисиите са цитирани факти и са озвучени 
позиции на: министър-председателя на Малайзия Наджи Разаг, лидера на проруските 
сепаратисти Ал. Бороденко, президента на Украйна Порошенко, без да се назовава 
източникът на  информация. 
Емисиите следват поредността на постъпилите нови факти около причината за 
катастрофата, но и политическите мнения и реакции на: президента на САЩ Барак 
Обама,  канцлера на Германия Ангела Меркел, президента на Русия Владимир Путин, 
американския посланик в ООН Саманта Пауър, руския посланик в ООН Виталий 
Чургин, Антон Херазченко  -съветник в украинското правителство, украинския 
премиер Арсений Аценюк, Петро Порошенко - президент на Украйна, на Съвета за 
сигурност на ООН, на ЕС. 
Собствена новина по темата Българското националното радио няма. 
Актуално-публицистичните предавания:  



 14

В предаването  «Хоризонт преди всички» темата за катастрофиралия пътнически 
самолет на малайзийските авиолинии  се развива от: 
- Александър Богоявленски – специалист в областта на авиациата; 
- Ангелина Пискова – «с опит да получи официалната украинска позиция». Преразказва 
интервю с депутата от партия «Отечество» Ал. Брегинец – за атаките на руските сили 
на територията на Украйна. За слушателите не става  ясно в какво качество е поканена 
събеседничката. 
- Даниела Горчева – журналист от Холандия – холандски екип е заминал за Киев; 
съобщава се информация за прихванати разговори между сепаратистите, «нещата са 
ясни горе-долу, макар че се чака окончателното разсладване». «Игричките на войни на 
Путин до това водят», «Анексираха подобно на Хитлер - Крим...», «Кремъл не разбира 
от нормален разговор, те разбират само когато им се говори твърдо, безкомпромисно, 
безцеремонно. Трябваше още в началото да бъде обявен Путин, президентът на Русия и 
формален главнокомандващ, за военен престъпник...» 
- Тодор Александров - от Киев – представителите на Комисията не са допуснати в 
района на  катастрофата; сепаратистите искат да предадат черните кутии на Русия. 
«Искаме разследване.» За слушателите не е ясно в какво качество коментира фактите 
Александров. 
- Весела Чернева – програмен директор на Еропейския съвет по външна политика – за 
позицията на Евросъюза, на Съвета за сигурност към ООН; съобщава, че ще има 
международно разследване за трагедията. 
Общо изразени позиции по инцидента в предаването: 1 анализатор, 1 журналист, 1 - 
институционално представен, 2 – ма  непредставени. 
3  позиции, поддържащи украинската теза за сваления самолет, 2 –ма са изразили 
мнение, че е необходимо разследване.  
« От петък до петък» - седмично обзорно предаване 
- Елизабет Гогова – международен редактор на БНР – с обобщение на фактите за 
катастрофата и международните позиции по темата. 
1  - журналист. 
 «Седмицата на бързи обороти» - информационен седмичен обзор за по-важните  
международни събития.    Цитирани са институционални позиции при представяне на  
темата за катастрофата: 
- Антон Херазченко - съветник в украинското правителство; 
- Валентин Наливайченко, началник на службата за сигурност на Украйна; 
- изказване пред Руската национална телевизия на «самопровъзгласилия се премиер» на 
Донецката република Ал. Бородай;  
- изказване на министъра на транспорта на Малайзия; 
- Арсений Аценюк, министър-председател на Украйна;  
- изказване на президента на Русия Владимир Путин; 
- изказване на президента на САЩ Барак Обама; 
- позиция на Съвета за сигурност на ООН; 
- позиция на Саманта Пауър, американски посланик в ООН;  
- Виталий Чургин, руски посланик в ООН;  
- становище на  екип от наблюдатели на ОССЕ. 
11 бр. институционални позиции, от които 6 подкрепят украинската теза за инцидента;  
2 позиции - руската теза, 3-ма са изразили мнение, че е нужно разследване.  
 
В «Събота 150»  - седмично коментарно предаване за международна политика основни 
теми в предаването са възможните хипотези за причините за катастрофата с 
малайзийския самолет и политическите позиции, които я съпътстват: 



 15

- украинският политик и бизнесмен Евгений Червоненко: «САЩ, включително и ЦРУ, 
казаха, че това е дело или на сепаратисти, или на руснаци, а преди една седмица всички 
ТВ канали предадоха за внасянето на нови руски танкове и ракетни системи «БУК» 
през границата в източните градове в Донбас.“ 
- руският журналист Константин Егерт - коментатор на радио „Комерсант“ и бивш шеф 
на руската редакция на Би Би Си: «Инцидентът с малайзийския самолет не е причинен 
от професионални военни…“  
- политическият анализатор от Брюксел Пол Айвън, бивш румънски дипломат - 
анализатор в базирания в Брюксел Център за европейска политика: «Очаквам  
свалянето  на малайзийския «Боинг» да привлече още повече вниманието на страните-
членки към ситуацията там, както и да ускори усилията за търсене на решение».  
- правозащитникът и регионален директор на програмата на „Amnesty International“ за 
Европа и Централна Азия  - Джон Далхаузен: «Трагедията със сваления малайзийски 
самолет в Източна Украйна ще усложни, поне в краткосрочен план, политическата 
обстановка - категоричен е експертът, който не отхвърля нито една от версиите за 
станалото. «И западните, и руските медии прибягват до пропаганда по отношение на 
събитията в Украйна». 
- военният експерт по ракетни системи и заместник-председател на клуб „Ракетни 
войски и артилерия“ към Съюза на сержантите и офицерите от запаса и резерва, 
преподавател във Военната академия „Г. С. Раковски“ - о. р. полковник Гергин 
Гергинов.  
Според експерта “въздържаната реакция на САЩ след инцидента говори, че страните 
знаят нещо, което не съобщават.” Той допуска човешка грешка от страна на 
въоръжените сили на Украйна като най-вероятен вариант. “Разшифроването на 
информацията от черните кутии ще даде точна информация за станалото”. 
В изданието са представени позиции на: 1 политик, 1 журналист, 1 анализатор, 1 – 
институционално представен, 1 – експерт; 
От тях - 4  балансирани мнения, 1 - в подкрепа на украинската теза. 
“Деконструкция” - седмично авторско актуално – публицистично предаване с  автор 
Петър Волгин.  
Тема на изданието от 19.07.2014 г. е „Какво се случва след трагедията с малайзийския 
самолет в небето над Украйна, защо се стигна дотук, кому е изгодно, кой стои в 
основата на всичко?” 
Композиционно предаването е конструирано в 3 тематични панела: коментар на 
Волгин, събеседници по темата; слушатели, които се включват, когато темата вече е 
развита от  водещия и гостите. Т.е. има разгъната тематична платформа за мнения и 
позиции, възможност за пълноценно участие на слушателската аудитория. 
Традиционно, Петър Волгин започва предаването си с авторски коментар. В това 
издание журналистът изказва мнение за русофобите в България. Изразени са тези – 
защо част от българите са русофоби, каква е позицията на представителите на 
американските демократи и републиканци. Коментарът е провокационен, носи белези 
на разгърнато авторско мислене, предлага разчупване на стандарти и шаблони по 
темата русофили/русофоби. 
Според Чл. 11 ал. 1 от ЗРТ «всяко мнение може да бъде изразявано свободно в  
медийните услуги.» „Този закон гарантира независимостта на доставчиците на медийни 
услуги и на тяхната дейност от политическа и икономическа намеса, като не се допуска 
цензурирането на медийни услуги под каквато и да е форма.“ (чл. 5, ал. 1 и ал. 2). В 
този смисъл коментарът на водещия Петър Волгин не би могъл да се приеме за 
категорично нарушение на ЗРТ, а за опит за търсене на причините за русофобски 
настроения сред част от българите. 



 16

В разширената втора част на “Деконструкция” авторът е поканил събеседници с 
различна експертна компетентност, които развиват темата  в аналитично-коментарен 
план: Елена Йончева – журналист; Александър Сивилов – историк; генерал Ангел 
Марин - бивш главнокомандващ на „Ракетни войски“ и артилерията на „Сухопътни 
войски“ на българската армия; 
Мненията на тримата са балансирани. 
В „Деконструкция“ взимат участие и 10 слушатели с различни мнения, компетентност 
и нагласи по темата. Цифровото изражение на  позициите  им  е следното:  
5-ма -  с неутрално отношение; 
2-ма - с  русофобски настроения; 
2-ма - призовават за експертиза на инцидента; 
1-  смята, че катастрофата е “провокация”. 
С така представените мнения и тези, на аудиторията на предаването «Деконструкция» 
се предлагат различни гледни точки и възможност за информационен избор по темата 
за тежката катастрофа.  
Изводи БНТ: 
Обхватът на наблюдението на БНТ1 е 17– 19.07.2014 г. През наблюдавания период по 
темата са показани общо 23 сюжета, от които 17 са в излъчените 16 новининарски 
емисии и 6 в актуално-публицистичните предавания «Денят започва», «Още от деня» и 
«Панорама».  
В новините са представени различни гледни точки за събитието. Водещите запазват 
неутралитет. Не се установява наличие на враждебна реч. В актуално-публицистичните 
предавания «Още от деня» и «Панорама» е отразена само позицията на Украйна.  
БНТ не разполага със собствена информация за събитието. Като източници са посочени 
страницата във Фейсбук на Антон Герашченко – съветник на министър на вътрешните 
работи на Украйна, пресслужбата на президента на Украйна, Ройтерс, Интерфакс, ВВС, 
неуточнени руски медии. За някои информации не се посочва конкретен източник. 
Мненията на експерти по авиационна сигурност и анализатори допринасят за пълното и 
обективно представяне на събитието.  
БНТ реагира със закъснение на събитието. Спрямо часа на катастрофата 16.23 ч. БНТ 
излъчва първото си съобщение 3 часа и 40 минути по-късно. (България и Украйна се 
намират в един часови пояс.) (За справка, в сайтовете на френските вестници “Монд”, 
“Либерасион” и “Паризиен” новината се появява между 17.17 и 17.34 ч. - българско 
време 18.17 и 18.34ч., като се позовават на Ройтерс и Агенция Франс прес, т.е. 
информационните агенции са разпространили по-рано вестта за събитието.)  Първото 
съобщение за самолетната катастрофа над Украйна е излъчено в централната 
новинарска емисия “По света и у нас” като първи сюжет във форшпана на предаването 
и новина № 1 (19:59:40-20:01:04). Предишните новини са в 18.00 часа, когато новината 
вече е факт по агенциите, но същата отсъства като информация. Няма и изписан кроул. 
Вече в новините н 20 часа с бланк са представени различни позиции за събитието на: 1. 
Антон Герашченко от МВР на Украйна, 2. бланк - руски медии, 3. Ръководството на 
самопровъзгласилата се Донецка народна република, 4. В бланк - разговор между Вл. 
Путин и Б. Обама. Използвана е карти от Google и кадър със стълб пушек, издигащ се в 
небето.  В края на емисията (20:32:11) новината е излъчена повторно, като се анонсира 
предстоящ разговор с експерт по авиосигурност в късните новини.  
За информация: ТВ7 – 18:52:00-18:52:30 новина от последните минути – бланк с надпис 
“Самолет се разби в Източна Украйна” – съобщава, че самолет на малайзийските 
авиолинии се е разбил в украинската донецка област на 60 км от руската граница с 
около 300 души на борда. (Новините на медията са преди новините на БНТ1 в 20 часа, 
но след тези на БНТ1 в 18.00 часа). Позовават се на информация от украинските власти, 



 17

които потвърждават, че  всички пътници са загинали. Уточнява маршрута Амстердам-
Куала Лумпур и височината в момента на инцидента - 10000м и отбелязва, че 
причината за катастрофата все още не е ясна.  Цитира ръководството на 
самопровъзгласилата се Донецка народна република, което отхвърля предположенията 
украинските сепаратисти да са свалили гражданския самолет. Няма кроул преди този 
час на новините. 
Нова телевизия – 18:59:47-19:02:54 новина №1 – бланк + карти от Google – позовават се 
на световните агенции, информация от украинското правителство и журналистката от 
Донецк Наталия Дубова, която специално за Нова телевизия изказва предположение 
самолетът да е свален от зенитен комплекс БУК. (Новините на медията са преди 
новините на БНТ1 в 20 часа, но след тези на БНТ1 в 18.00 часа)Не е ясно откъде е 
изстреляна ракетата, но този вид оръжие може да поразява цели на височина до 14 км. 
По данни на малайзийските авиолинии самолетът е летял на 10 км височина от 
Амстердам за Куала лумпур. Международният редактор Момчил Минков прави 
коментар, че всички се позовават не на официални твърдения , а нещо написано във 
фейсбук на страницата на съветник на министъра на вътрешните работи на Русия. 
Уточнява вероятността на предположението за цитиранат атака в БУК, пояснявайки, че 
не такава височина никое перносимо оръжие не може да свали самолет. Споменава вече 
появили се спекулации по CNN, че американски медии, доверявайки се но 
американското разузнаване, твърдят, че ракетата е изстреляна от Русия. Няма кроул 
преди този час на новините. 
БТВ – 18:59:55 – новина №1 – от последните минути бланк + картина – цитира Виталий 
Чуркин – представител на Русия в ООН – опровергава подозренията, че самолетът е 
свален от руски изтребител. Няма кроул преди този час на новините. 
Канал 3 – 19:30:00 – новина №1 – бланк + кадър от мястото на катастрофата.                                         
Нещо повече, в 18:10:49 като новина № 7 БНТ предава съобщение на властите в Киев, 
че в района на Луганск руски изтребител е свалил самолет на украинската армия СУ-
25, който изпълнявал полет над украинската територия и чийто пилот е катапултирал. 
Отбелязва се, че до момента няма реакции от Москва. От този сюжет се вижда, че БНТ 
следи с внимание темата Украйна. Остава неясно защо новината, разтърсила света, не 
предизвиква адекватна професионална реакция от страна на обществената медия. 
В новините темата за авиокатастрофата над Украйна е новина №1, както във форшпана 
преди съответното предаване, така и като обект в емисията. Изключение прави на 
18.07.2014 от 09: 00:52 - новина № 3. Сюжетите са представени с бланк, кадри от 
събитието и репортаж. Влючени са и синхрони на официални представители на отделни 
държави. 
Плурализъм: Представени гледни точки в новинарските емисии на “БНТ 1” за 
наблюдавания период 17.07.2014 – 19.07.2014 г.: 
 - Позицията на Украйна е отразена посредством бланк на водещ, както и в синхрони на  
президента Петро Порошенко,   министър председателя на Украйна Арсений Яценюк, 
Антон Герашченко съветник в МВР на Украйна, Виталий Нада – шеф на 
контраразузнаването на Украйна                                                                                                                                                       
 - Позицията на сепаратистите е отразена посредством бланк на водещ, както и в 
синхрони на Андрей Пругин – вицепремиер на самообявилата се Донецка народна 
република,    
 - Позицията на САЩ е отразена посредством бланк и в синхрони на президента Барак 
Обама, Джон Кери – държавен секретар, Джо Байдън - вицепрезидент, вицеадмирал 
Джон Кърби говорител на Пентагона, Джон Маккейн - сенатор 



 18

 - Позицията на Русия е отразена посредством бланк на водещ, като в синхрони на 
президента Владимир Путин, Сергей Лавров – министър на външните работи,  
Анатолий Антонов – зам.министър на отбраната на Русия  
- Позиция на ЕС и други държави – Кийм Калас комисар по транспорта, Лоран Фабиюс 
- министър на външните работи на Франция, президента на Малайзия,  Тони Абърт 
министър председател на Австралия, Холандия, граждани от Холандия, Украйна и 
Австралия.  
- Позицията на България – отразена е позицията на президента Р.Плевнелиев за 
независимо, невъзпрепятствано разследване 
- мнения на експерти – Ангел Борисов,  Георги Ангелов – експерт по авиационна 
сигурност 
Актуално-публицистични предавания:  
«Денят започва» 18.7.2014 - 1. информация от ВВС с карта на района на катастрофата, 
интернет форуми с мнения на граждани, А.Герашченко.  
- цитиран е профилът във Фейсбук на Антон Герашченко – Украйна, посочва се 
позицията на сепаратистите, оповестенае информация от Русия с източник агенция 
Интерфакс. Водещият допуска няколко пъти грешка, като назовава сепаратистите 
“руски проактивисти” 
- интервю – Ангел Борисов – експерт по авиационна сигурност и Момчил Инджов – 
журналист «24 часа»  
«Още от деня» 18.7.2014 - Микола Балтажи – извънреден и пълномощен посланик на 
Украйна в България 
 -видео – запис на разговор между сепаратисти след катастрофата 
«Панорама» 18.7.2014 - Йевхен Червоненко – виден украинец, рали навигатор, 
очаквано назначение за зам.министър на отбранатаа на Украйна, един от лидерите на 
еврейската общност в Украйна, бивш кмет на Киев, индустриалец 
-Пол Айвън – анализатор Център за европейски политики - Брюксел 
От българските политици излагат мнението си по темата Томислав Дончев ГЕРБ (“Още 
от деня” 18.07) и Бойко Борисов (“Панорама 18.07). 
 
в) резултатите от фокусирано наблюдение върху програмите „Хоризонт“, „БНТ 1“,  
„БТВ“, „Нова телевизия“ и „ТV7“ по отразяване на наводнението в гр. Мизия. 
 
Предмет на наблюдението е фокусиран мониторинг върху новинарските емисии и 
актуално-публицистичните предавания, излъчени  в пет програми - три  на търговски 
доставчици на медийни услуги и две на национални обществени доставчици.  
Целта на наблюдението е да се  проследи темата за наводнението в гр. Мизия, в 
съответствие с разпоредбите в ЗРТ: чл. 6, ал. 3, т. 6 – изискване за националните 
обществени доставчици; чл. 13, ал. 2 – „точно и нетенденциозно използване на 
получената информация“; доколко навременно и обективно мониторираните медии са 
отразили бедствието в програмите си, за да гарантират „правото на информация“ на 
гражданите – ръководен принцип за дейността на доставчиците на медийни услуги – 
чл. 10, ал. 1, т. 2 от ЗРТ. 
Обхват на наблюдението:  целодневната програма, излъчена на 3 август 2014 г. 
Докладът обобщава резултатите от наблюдението върху следните пет програми: 
„Хоризонт“ – БНР,  „БНТ 1“  – на БНТ;  на търговски доставчици на медийни услуги: 
„БТВ“  на БТВ Медиа Груп ЕАД, „Нова телевизия“  на Нова Броудкастинг Груп АД, 
„TV 7» на ТВ Седем ЕАД. Основанието за подбора на програмите е тяхното 
обществено влияние. 



 19

Изводи: На 03.08.2014 г.  бедственото положение в гр. Мизия се явява тема с 
продължение. И обществените, и търговските доставчици разполагат със собствени 
екипи на мястото на бедствието, откъдето, чрез преки включвания от студията, 
проследяват развитието на спасителната акция. Разкази на пострадали допълват 
цялостната картина. Рефлексът на петте медии спрямо значимостта на природното 
бедствие намира  отражение     както в извънредните емисии, така и в поредността на 
темата като новина № 1. Най-оперативна в поднасянето на информация за бедствието е 
«Нова телевизия» - в 7:28 часа в предаването «Събуди се»; следвана от Б ТВ – в 
извънредни новини в 7:54 часа;   БНТ 1 (10:00 часа) и TV 7 (10:01 ч.) почти 
едновременно оповестяват данни за хода на спасителната акция  в Мизия доста по-
късно.  Медийното отразяване на темата следва темпото и последователността на 
постъпващата информация. И тази тенденция е трайна, сочат регулярно извършваните 
наблюдения  по актуални за деня събития. 
Без значение дали профилът на медията е обществен или търговски, репортерите търсят 
различни гледни точки към  темата. Отразена е позицията на централната и местна 
власт по отношение на причините за «водния ад». В същото време, като недостатък и 
на петте доставчика може да се посочи липсата на експертни мнения  от специалисти 
хидролози.Съотношението институционално представителство – граждани, свързано с 
коментари по темата, е приблизително еднакво за наблюдаваните програми. Малко са 
включените позиции на политици и журналисти.  БНТ, без да излъчва интервюта с 
политици, споменава в емисиите си активното присъствие  в Мизия на Корнелия 
Нинова – БСП, Тотю Младенов – ГЕРБ, Камен Костадинов – ДПС. 
Източници на информация за отразяване на бедствието: собствени екипи в Мизия, 
интервюта с представители на държавни институции, на местна власт, политици; 
фейсбук,  разговори със спасителни екипи, с граждани, пострадали от наводнението. 
Налице е «плурализъм на гледните точки» в новинарските емисии и в актуално-
публицистичните предавания – в програмите, където темата е присъствала. Условието 
за представяне на различни мнения по отразяваните събития в този вид предавания е  
законово изискване за националните обществени доставчици БНР и БНТ.  Тъй като 3 
август 2014 г. всъщност не е първият ден от наводнението, включените в новините 
репортажи и интервюта от тази дата не трябва да се разглеждат изолирано. Още повече 
– проследяването на спасителните действия в Мизия е процес в развитие, а не 
еднократен акт. 
В програмите БНТ 1, Хоризонт, Нова телевизия, Б ТВ   и TV 7 използваната 
информация е предадена „точно и нетенденциозно“, като журналистите са потърсили 
отговори от преки очевидци и от представители на местната и централната 
изпълнителна власт. С това доставчиците са изпълнили разпоредбата на чл. 13, ал. 2 от 
Закона за радиото и телевизията. 
Задължителното за БНР и БНТ изискване за предоставяне на гражданите «възможност 
да се запознаят с официалната позиция на държавата по важни въпроси от обществения 
живот» (чл. 6, ал. 3, т. 8 от ЗРТ), каквото  е  сполетялото Мизия наводнение,  е 
изпълнено и от останалите три доставчика на медийни услуги.  
 БНТ, БНР, Нова Броудкастинг Груп АД, БТВ Медиа Груп ЕАД, ТВ Седем ЕАД са 
положили усилия да представят различни позиции по темата «Мизия» в програмите си, 
с което са гарантирали «правото на информация» на потребителите на медийни услуги 
– основен принцип на радио- и телевизионна дейност – чл. 10, ал. 1, т. 2 от ЗРТ. 
 
г) резултатите от фокусирано наблюдение върху програмите „Хоризонт“, „БНТ 1“, 
“БТВ“, „Нова телевизия“ и „ТV7“ по отразяване акцията за събаряне на незаконни 
ромски къщи в гр. Стара Загора. 



 20

 
Фокусиран мониторинг върху програмите Хоризонт, БНТ 1, БТВ, Нова телевизия и 
TV 7. 
Целта на наблюдението е да се проследи  ситуацията със събарянето на незаконните 
ромски къщи в квартал Лозенец в Стара Загора, с коментарите по нея; съответствие на 
излъченото с  чл. 6, ал. 3, т. 6; чл. 17, ал. 2 от ЗРТ; наличие на език на омразата. 
Периодът на мониторинга е 3-дневен и обхваща информационните емисии, 
извънредните включвания, сутрешните блокове и актуално-публицистичните 
предавания, отразили проблема, излъчени от ранните сутрешни новини на 21.07.2014 г. 
до късните вечерни емисии на 23.07.2014 г. в изброените пет програми, като за някои от 
тях часовете варират.  
Изводи:  Акцията  на община Стара Загора е водеща новина  за наблюдаваните 
програми на 21 и 22 юли. Темата е проследена и в аналитично-коментарен план в 
сутрешните блокове и в актуалната публицистика.  
Излъчените  гледни точки по зрелищната акция в ефира на петте медии са 
многобройни, но не толкова разнопосочни и се свеждат основно до две позиции: 1. 
незаконните къщи трябва да се съборят; 2. постройките, независимо, че нямат 
съответните разрешения, не трябва да се бутат – по  причина, че на ромите, останали 
без покрив над  главите си, не им е осигурено алтернативно жилище.  
Най-много коментари по темата представят ТВ 7 и Б ТВ, следвани от Нова телевизия  и 
обществените програми.   
Наблюдението не е установило наличието на предавания по темата, внушаващи 
етническа нетърпимост ( чл. 17, ал. 2 от ЗРТ ) или  на език на омразата. 
Някои изказвания на събеседници в предавания звучат почти крайно, но в никакъв 
случай не биха могли да бъдат определени като такива, внушаващи ненавист към 
ромския етнос.  Коментарите са изречени в контекста на  отразяване на акцията по  
събарянето на постройките и представляват  отговори на въпроси, зададени от 
водещите към гостите. Например такъв е случаят с участието на Цветелин Кънчев – 
ЕВРОРОМА и Георги Коритаров – журналист в предаването Тази сутрин по Б ТВ: 
Г. Коритаров: ...Първото действие трябва да бъде осигуряване на постройки, където те 
да бъдат настанени...С това, което се показва, се генерира  най-мощния 
националистически и ксенофобски  вот в България....»; Цв. Кънчев: ...Събарянето е 
незаконно…България ще бъде осъдена…“ 
TV 7 – NEWSROOM  
Александър Методиев – ДПС:… Това е терористичен акт, насочено е срещу циганския 
етнос…  
Боян Расате - движение Гвардия: …Ако къщите бяха български, също щяха да бъдат 
съборени… Някой предоставя ли  имоти на преференциални цени на останалите 
български граждани… 
Нова телевизия, Здравей, България, 22 юли 2014 г., събеседници в студиото: Отец Иван, 
Павел Чернев – националист: 
П. Чернев:…Репортажът е тенденциозен. Горките цигани, където години наред 
нарушават закона, сега няма къде да  спят… Те са равноправни граждани на 
България… Вие току-що създадохте групова привилегия въз основа на ромския им 
произход… 
Отец Иван: …Те не са имали пари да си купят парцел…Ако имах възможност, бих ги 
подсигурил. .. 
П. Чернев: В цял свят родител, който не може да подсигури детето си с жилище, храна 
и социална среда, му ги взимат… Държавата ни не се е загрижила как живеят  
арменците, българите, гагаузите, останали без работа… 



 21

Отец Иван:… Те крадат по селата, защото няма какво да ядат, нямат работа. 
П. Чернев: .. Бихме ги пратили на място, където заслужават… 
Отец Иван: На сапуни…( иронично, но в отговор на репликата на Чернев) 
П. Чернев: Не говорете глупости! Свещеник сте. Този, който краде, в затвора. 
Прeпоръка R (97) 20 на Съвета на Европа  относно езика на омразата посочва, че 
изразът обхваща формите на изразяване, които насърчават или оправдават расова 
омраза, ксенофобия, антисемитизъм, изразяващи се в агресивен национализъм, 
враждебност към малцинствата и имигрантите. 
В ЗРТ няма легално определение за „език на омразата“,  но хипотезата от чл. 17, ал. 2  
от ЗРТ  е почти аналогична: (в частта)  „недопускане  създаване или предоставяне за 
разпространения на предавания, внушаващи  национална…етническа  нетърпимост.“ 
Цитираните изрази с негативен оттенък всъщност са критика към местната  и централна 
власт, която  не  е разрушила незаконните постройки навреме. В изпълнение на 
задължението си да гарантират правото на информация на обществото, медиите са в 
правото си да разпространяват и отрицателна информация за политически фигури и 
длъжностни лица. 
Мониторингът отчита някои проблемни моменти, които не попадат в приложното поле 
на ЗРТ , а са въпрос на журналистически стандарти и саморегулация. Например 
преекспонирането на  акцията по събарянето на къщите, което се отнася за Нова 
телевизия, която с  разширените си репортажи превърна ситуацията  почти в сензация.  
Съпоставката между отразяването на събарянето по БНТ 1 и по Нова телевизия сочи 
разпространението на противоречива информация в двете медии в някои данни за хода 
на акцията:  
21 юли, БНТ 1: „около 10 къщи са съборени“ (информация в новините от 9 ч.), 
„арестувани са 4-ма, хвърляли керемиди и камъни срещу полицаите“;“ за днес са 
съборени 18 къщи“  (новини в 12 ч. ), арестувани са 4-ма ( 16 ч. ); 22 юли,  12 ч. – 
репортерка- арестувани са 3-ма. 
Нова телевизия: 21 юли, 9 ч. – има арестувани; „предвидени за събаряне са 55 
постройки, днес са били съборени „половината“ (новини, 19 ч. ). 
Откъм бързина на поднасяне на информация за принудителната акция БНТ е след Нова 
телевизия. Обществената медия за първи път съобщава за събарянето на ромски къщи в 
Стара Загора  в новините си от 9 ч. на 21 юли под обект № 5; Нова телевизия - в  
емисията си от  6:20 ч. като новина № 1. 
Програма «Хоризонт» на БНР осигури и представи плътно информационно покритие на 
събитието. Отразяването на двудневната акция е типичен пример за наложилия се в 
практиката  «модел на прожектора», който в определен момент осветява ярко дадена 
проява, след което изчезва от информационното поле, въпреки, че, в конкретния 
случай, поставя редица въпроси, които очакват неотложен отговор не само от местната, 
но и от централната изпълнителна власт. Не са констатирани несъответствия с 
текстовете на чл. 17, ал. 2, във връзка с чл. 10, ал. 1  и с чл. 17, ал. 2, в частта 
«недопускане на предавания, внушаващи ... етническа нетърпимост». Отразени са  
позициите на потърпевши и  на представители на местната власт, с което националният 
обществен доставчик е изпълнил задължението си по чл. 6, ал. 3, т. 6 от ЗРТ за 
плурализъм на гледните точки  във всяко от новинарските и актуално-публицистичните 
предавания с политическа и икономическа тематика. 
Доставчиците на медийни услуги са положили усилия да представят повече и 
противоположни мнения, с което са гарантирали правото на информация на 
потребителите на медийни услуги,  като са се  съобразили с принципите от чл. 10, ал. 1, 
т. 1 – 2 от ЗРТ. 
 



 22

Репортерите от петте медии са запазили неутрално отношение по проблема и са се  
придържали към професионалните стандарти. 
Източници на информация – собствени екипи, интервюта с представители на местна 
власт в Стара Загора, с политици, журналисти,  с институционални представители, с  
роми, останали без покрив. 
Задължението за  ««плурализъм на гледните точки във всяко от  новинарските емисии и 
актуално-публицистичните предавания с политическа и икономическа тематика» - чл. 
6, ал.3, т. 6 от ЗРТ, е за националните обществени доставчици БНР и БНТ. Българската 
национална телевизия, отнесена към останалите четири доставчика, представи най-
малко гледни точки по темата „Събаряне на незаконните ромски къщи в Стара Загора“, 
особено спрямо Б ТВ и TV7. Вярно е, че от ефира на медията се изказаха много роми, 
но те са само „едната“, потърпевшата страна.  „Другата“ страна  беше представена от 
кмета на Стара Загора, от представител на EVN и от БХК, който всъщност защитава  
ромите– чрез преразказване на позицията на институцията – недостатъчна група, която 
да оформи цялостната картина на проблема. А основната функция на БНТ е 
информационната. Представената на аудиторията информация би била непълна, 
небалансирана, с което БНТ няма да  гарантира „правото на информация“   на 
гражданите – основен принцип на радио- и телевизионна дейност – чл. 10, ал. 1, т. 2 от 
ЗРТ. 
Изводите са направени на базата на следните констатации: 
НОВИНИ 
В петте програми, обект на наблюдението, отразяването на акцията със събарянето на 
незаконните ромски къщи и последвалите реакции от нея заемат основно място, 
особено в часовете от 8 сутринта на 21 юли до вечерта на 22 юли. На 23 юли темата не 
присъства в новините, тъй като първият етап от събарянето е  предвидено да продължи  
два дни. 
Медийното поведение на доставчиците може да се приеме за неутрално по отношение 
отразяването на  темата в репортажите на новинарските им емисии. Операторите имат 
свои репортери в Мизия. Бедствието  се откроява  не само като водеща новина, а и като 
се поставя акцент върху нея – например в анонса преди емисиите. 
Програма Хоризонт на БНР отразява събитието с 29 информационни единици, в 
рамките на дните 21.07 и 22.07, от които 23 в новините и осведомителните бюлетини. 
Съобразно хода на провеждането на планираната акция, новините за нея са 
позиционирани на водещо място, до пета или шеста позиция, на фона на останалата 
злободневна информация. 
Основен, всъщност единствен източник на информация е кореспондентката на БНР в 
Стара Загора – Венелина Попова, 15 от информационните единици: новини, репортажи, 
коментари и интервюта както с потърпевши от операцията, така и с представители на 
местната изпълнителна власт, са преки, в ефир, останалите 14 са текстови, на базата на 
подадени от нея данни. В преките ѝ репортажи се чуват становищата на кмета на Стара 
Загора Живко Тодоров, зам.-кмета и предс. на Оперативния щаб за премахването на 
незаконните постройки в ромския квартал Йордан Николов, представителя на 
потърпевшите Илия Антонов, единственият, застанал пред микрофона със собственото 
си име, на фона на останалите, които очертават анонимно профила на еднодневния 
протест. 
За първи път БНТ 1 съобщава за акцията в новините си от 9 часа на 21.07.2014 г. под 
обект № 5. Репортерката на медията Десислава Петкова периодично се включва на 
живо  с подробности за хода на действията.  В емисията от 12 ч. темата е новина № 1. 
За акцията се съобщава  и в новините на турски език от 16:15 часа. На 22.07. в отделен 
репортаж  на централната емисия По света и у нас се разпространява позицията на 



 23

Български хелзинкски комитет – нарушават се основни права, припомня се решение на 
Европейския съд по сходен казус със софийския квартал «Баталова воденица».  
БНТ  1 представя  1 позиция на представител на местна власт ( Живко Тодоров, кмет на 
Стара Загора), 1 – на институция (представител на EVN), БХК – цитира се позицията на 
организацията, включени са и коментари на много роми. БНТ 1 излъчва и 
самопромоция  за акцията: Сблъсъци между жандармерия и роми в Стара Загора. 
Започна събарянето на незаконни сгради, завзели части от парка Аязмото. Очаквайте в 
новините в…В късните новини от 22:30 часа на 23.07. обществената телевизия излъчва 
репортаж  със същата проблематика – във Варненския квартал Максуда  също се 
предвижда да бъдат съборени ромски къщи.  
Репортажите на БНТ 1 от мястото на събитието са стегнати, не дълги като времетраене, 
но достатъчно наситени с информация за случващото се.  
За първи път Нова телевизия  съобщава за събарянето на незаконни ромски постройки 
на 21.07. в кратката си емисия  от 6:20 часа като новина № 1. В следващите емисии 
информацията вече е с картина, осигурена от репортерката  Вероника Димитрова. В 
7:43 часа се излъчва заснет материал от началото на акцията. Разчита се на  
автентичната атмосфера, като камерата често се насочва към крещящи или плачещи 
хора. Включванията следват хронологията на ставащото в момента, но съобщената 
информация не винаги е конкретна. 
В  репортажите са излъчени изказвания на 1 институционално представен (Дирекция 
Социално подпомагане, отдел Закрила на детето), 1 – местна власт (Живко Тодоров, 
кмет на Стара Загора ),на неправителствената организация БХК – цитира се позицията 
им, включени са коментари и на много роми, останали без покрив, вкл. на 11-г. дете: 
защо ни събарят – крали ли сме, убивали ли сме; на бежанците дават, на българския 
народ не дават; искам да видя документ от София; има деца, къде ще отидат; удариха 
ме, направо ме пребиха, 11-г. дете: Защо събарят къщите ни... 3 деца сме; ще се 
обърнем в Хага, иначе смърт... 
БТВ отразява събарянето на къщите като новина номер едно на 21.07. 2014 г. в 
емисията в 09:00 ч., позиционирана е като първа и в изданието от 17:00 ч.   
В репортажите е отразено мнението на представител на местната власт – Живко 
Тодоров, кмет на Стара Загора, излъчен е коментар и на много роми: „От вестниците 
научаваме, че ще ни събарят...“, „къщата ми е от 20 г., защо не ме е узаконил… , 
.„когато наближават изборите, на него /кмета/ му хрумва да ни узакони, минават 
изборите и той ни бута!” 
В TV 7 темата се появява за първи път в 08:35 ч. на 21.07. и е позиционирана като първа 
новина в емисията (показана е картина от мястото на събитието, съобщава се за 
задържани роми, по полицаите са хвърляни керемиди и камъни); новината е на първа 
позиция и в 07:30 ч. на 22.07.2014 г. В 17:00 ч. вече е на второ място. 
В информационните издания са представени 2 позиции на представители на местната 
власт в лицето на Живко Тодоров- кмет на  Стара Загора, Йордан Николов- зам. кмет на 
Ст. Загора. 
Темата в актуално-публицистичните и информационните предавания 
Отразяването на акцията намира своето логично продължение и в сутрешните блокове 
и в актално-публицистичните предавания. Както и в новините, поведението на 
доставчиците е неутрално. Посланията идват от събеседниците в студията –
журналисти, политици, институционални представители. 
 Освен в прегледа на печата – заглавия и  снимки от събарянето на къщи, темата 
отсъства  в актуално-публицистичните предавания  на БНТ. 



 24

В програма Хоризонт принудителната акция се коментира в 6 актуални предавания: 
«Преди всички» (2 бр.), «Хоризонт до обед» (1 бр.), «12+3» (2 бр.) и «Нещо повече» (1 
бр.).  
Сутрешните блокове се превърнаха в трибуна за актуални дискусии. Интересни 
събеседници по темата „Морално ли е да се бутат незаконни къщи?“ бяха гости с 
различни житейски разбирания в „Здравей, България!“ по Нова телевизия на 22 юли: 
отец Иван и Павел Чернев, представен от водещата Ани Цолова като «националист». 
В трите сутрешни блока на Б ТВ ситуацията с  незаконните ромски къщи е предмет на 
разговор  във всички издания на предаването. 
„Закон или толерантност“, “Трябваше ли да бъдат съборени незаконните ромски къщи 
в Стара Загора“, „Законно ли община Стара Загора бутна ромските къщи“ - по тази 
проблематика изразяват позицията си 6 събеседници, представители на различни 
обществени прослойки. Още на 21.07.2014 г в 07:48 ч.  с извънредно прекъсване на 
сутрешния блок е включена на живо репортерката на медията Полина Ботева от 
мястото на събитието. На 22.07.2014 г. проблемът е коментиран като първа тема в 
„Тази сутрин“.  
Коментари по сложната ситуация са направени от: 1 политик (Цветелин Кънчев - 
ЕВРОРОМА), 1 – местна власт – кметът на Стара Загора, 3 журналисти (Огнян 
Стефанов, Петко Георгиев , Георги Коритаров ), други – 2 ( 1 адвокат, 1 историк – 
Божидар Димитров). 
В програма TV 7 по темата със събарянето на незаконни ромски къщи в Стара Загора в 
актуално-публицистичните предавания „Добро утро, България!“ и Newsroom са 
представени позициите на: 3-ма представители на институции (Константин Пенчев-
омбудсман, Петър Костадинов- EVN, Никола Калудов - ВиК, Ст. Загора ), 3-ма 
политици ( Александър Методиев- ДПС:, Илия Илиев - партия «Дром», Боян Расате – 
движение «Гвардия»), 2-ма – местна власт (Живко Тодоров- кмет на  Стара Загора, 
Йордан Николов- зам.кмет), петима зрители с различни нагласи по темата. 
 
д) резултатите от наблюдение върху обзорното седмично предаване на телевизия 
АЛФА „Неделник”, излъчено на 24.08.2014 г. 
 
Мониторингът на обзорното седмично предаване на телевизия АЛФА „Неделник”, 
излъчено на 24.08.2014 г. от 15.58 до 19.04. часа  е установил, че предаването започва с 
анонс на водещият Волен Сидеров за агитационната дейност на партията в страната и  
репортаж от посещението на г-н Сидеров в гр. Драгоман и изказвания на хора 
поддръжници на посланията на партията. Първата тема е отдаване на почит на 
симпатизанти на ПП „АТАКА” към загиналите герои от Петрова нива. Водещият Волен 
Сидеров чете исторически източници (сборникът на Иван Орманджиев)  за кървавото 
потушаване на Илинденско-Преображенското въстание. Тезата прокарвана от г-н 
Сидеров е, че тракийското население е дало повече жертви от македонското. 
Македонските войводи не са предоставили пари за модерно въоръжаване на 
одринските въстаници и са работили за автономия на Македония, а не за 
присъединяване й към България. Тук се цитира документ на Държавния департамент на 
САЩ, в който се говори за македонски етнос.  Критика към сегашното ръководство на 
ВМРО (наричано МВРО, заради агентурното минало на Красимир Каракачанов). 
Обвинение към всички партии, изключение прави само ПП”АТАКА”, че няма 
декларация на парламента за извършения от Турция геноцид и връщането на 
тракийските имоти. Накрая, г-н Сидеров завършва с констатацията, че „Турция държи 
влияние върху всички партии – ГЕРБ,  ДПС, БСП, РБ.” „Такова управление се готви”- 



 25

заключава водещият и ако не го искате трябва да гласувате за единствената партия 
защищаваща националните интереси. 
В зрителските обаждания  мненията са еднозначни, че АТАКА единствена подкрепя  
действията на Русия. По въпроса за отношенията ни с Русия бяха изказани следните 
съждения:  „Предишното и по-предишното и особено сегашното правителство, най-
вредно, подготвя обстоятелствата за въвличането ни във война.” Наличието на четири 
американски бази, за които не ни плащат, ни прави мишена за терористите.  Единствена 
ПП „АТАКА” протестира срещу даването на бази. „Нашият протестен митинг бе спрян 
от бетонни стени, кметът Борисов изпрати десет хиляди полицаи”. Първанов, Борисов и 
Калфин „се навеждаха раболепно пред Кондолиза Райт. Заради базите, терористите 
могат да ни нападнат. Те са истинската опасност за националната сигурност, а не 
Русия, както твърди служебното правителство. В момента в американското посолство в 
София има 13 000 американци, повечето морски пехотинци, които ако им заповядат 
могат да се превърнат в окупатори. Излъчен е и видеоматериал със скандала с посланик 
Уорлик в софийски ресторант и от материала се вижда, че скандалът е явно подготвен 
предварително и заснет от хора на АТАКА.  
Служебното правителство се управлява от протестъри и американското посолство. До 
този дълбок извод, г-н Сидеров стига от репортаж на телевизията за планирана среща 
на министър-председателя Близнашки с Протестна мрежа, както и от посещение в МС 
на посланичката на САЩ в България. Сидеров нарича лидерите на Протестна мрежа – 
„българските майдановци” . Журналистката направила репортажа – Гита Манолова 
твърди, че е била блъскана от гардовете на НСО (от подробния репортаж на 
телевизията не се виждат такива действия) . 
Коментарът  за новото сдружение Бареков-Ковачки, наречено е „генно модифицирано 
между Дудука и Олигарха”. 
“Американската фирма Уестеингхауз работи против руските реактори. Тази сделка е 
подкрепяна от Бойко Борисов и Драгомир Стойнев”. „Герберите са договорили 
превръщането на България в ядрено бунище.” ГЕРБ тихомълком са нарязали 3-ти и 4-
ти реактор. За коментар е поканена г-жа Магдалена Ташева която защищава руската 
страна и е против американската фирма. Всички партии – ГЕРБ, БСП, НФСБ, РБ, ББЦ 
са против АЕЦ, единствено ПП „АТАКА” има отговорна национална политика по 
въпроса. Интервю с Йордан Костадинов (изразява съмнение към проекта на 
Уестингхауз). 
 Излъчен е клип на фона на сградата на Народното събрание „тече” следния текст: 
„Струва си да  припомним на политиците, които освен, че съсипаха ядрената 
енергетика се опитват да  превърнат България в контейнер за ядрени отпадъци. Същите 
са обединени в политиката си и срещу други стратегически обекти като АЕЦ Белене и 
Южен поток, които могат да донесат енергийна независимост и печалби за милиарди.” 
Снимки на лидерите на ГЕРБ, БСП, НФСБ, ББЦ. 
Евроатлантическата измама -руското ембарго или как Кремъл отвръща на удара:  Русия 
предприема реципрочни действия- икономически и военни. Ембаргото което налага 
Русия ще повлияе и на България. Само ПП „АТАКА” се дистанцира от решението на 
ЕС за санкции.  Коментар на Георги Сенгалевич, журналист от АЛФА ТВ. „Очаква ни 
енергийна криза, фалит и стагнация.” В характерния си стил, Сидеров заявява: „ 
американските кретени искат да ни вкарат във война”. (отново се пропагандира, че 
само ПП „АТАКА” може да спре това). 
Българският път към евразия – най- големите 5 лъжи в българската история . 
Изследователят Пламен Пасков развива тезата си, че България не е създадена 681 г. от 
хан Аспарух, а много преди това... 



 26

Кой и как Ви манипулира: Медийни лъжи (18.49-19.04) Журналистката от агенция 
„ФОКУС” Люба Алексиева получава приза „Кокошка на седмицата” . Рубриката 
копира наградата „Златен скункс” на предаването „Господари на ефира”, но не залага 
на комичното в гафа, а има по- скоро агресивен, саркастичен и груб стил.  
„ Пълното слагачество на 90%  от медиите в България се дължи на солидно 
стимулиране. И това стимулиране е преди всичко финансово, а в някои случай- 
сексуално. Когато някой се продаде, той е на колене в стойка, предполагаща полово 
сношение. И всички тези журналисти, срещу много пари биват употребявани ... Лошото 
е, че тези хора, които са много по- ниско от магистралните труженички, промиват 
съзнанието на хората, зрителите и читателите си, на българите...” Тезата е, че се 
заплаща на редакторите и журналистите, така медиите се превръщат в рекламни 
брошури на политиците. Фотосесии и хвалебствия за Борисов, Местан, Станишев и др. 
„За това ги наричаме „ държащи диктофончета в стойка Г”. За жалост такава е 
ситуацията  и с агенциите. За пример веднага Ви давам информационна агенция 
„ФОКУС”. Собственик на този сайт е бизнесмена Красимир Узунов. „ФОКУС” е пиар 
агенция за добре плащащи политици, а не информационна такава. И веднага подкрепям 
думите с факти: на 18 август журналистката с големи кавички Люба Алексиева прави 
репортаж за регистрацията на партиите.”  От коментара се разбира, че гневът на 
телевизия Алфа е породен от това, че ПП „АТАКА” не е отразена подобаващо за 
разлика от „Бюреков, воеводата Джамбазки и ПФ за спасение на Борисов (НФСБ).” 
Агенцията не допуска лоши думи за Борисов, защото й  се плаща (в случая „лошите 
думи” е изявлението на г-н Борисов, че като  дойде на власт ще назначи 10 министри - 
турци). Заради слабото отразяване на ПП „АТАКА”, за разлика от другите партии, г-ца 
Алексиева е наградена с приза „Кокошка на седмицата”.  Следва преследване на 
журналистката за да и се връчи наградата. „Гонката” завършва пред офиса на агенция 
ФОКУС, където собственикът Красимир Узунов слага край на цирка. Журналистът от 
тв АЛФА го обвинява, че цензурира ПП”АТАКА” (!). Отговорът на г-н Узунов е, че не 
го интересува АТАКА, а другите партии отразявани от агенцията са с договор. Следва 
коментар на Волен Сидеров : „Благодарим на масажиста Узунов, че който му плати, 
той го отразява. Това е медийната среда в която живеете драги зрители.” Сидеров  
завършва с думите, че уважава много повече магистралните труженички, защото те 
продават само телата си, а журналистите – душите си.” Само ПП „АТАКА” и нейната 
телевизия е обективна.   
Изводът е че, цялото предаване е форма на реклама на ПП „АТАКА”. 
Професионалното поведение и изказаните тези на журналистите, съвпадат с посланията 
на партията, собственик на телевизия АЛФА. Нещо повече, в случая г-н Сидеров е 
едновременно председател на партията, политик и журналист... За съжаление, 
действащото законодателство допуска такива парадокси. Прави впечатление и 
откровената проруска насоченост от една страна и антиамериканската линия от друга, 
което кореспондира със сегашното политическо послание на ПП „АТАКА”. Обидните 
изявления по адрес на журналистическата гилдия в рубриката „Медийни лъжи” би 
следвало да са обект на вниманието на „Национален съвет по журналистическа етика” 
и в частност на Комисията по етика в електронните медии. 
                  
ПО ТОЧКА ТРЕТА:. Доклади на Дирекция «Специализирана администрация – 
НЛРПР» относно: 
а) информация по проблемите на сигурността и интегритета на журналистите, поискана 
от МТИТС за целите на експертна група към Управителния комитет по медии и 
информационно общество на Съвета на Европа; 
 



 27

Диляна Кирковска: Предлагам становището на Съвета за електронни медии да е в 
няколко основни аспекта, съобразени със запитването от страна на МТИТС и 
приложените предложения за примерни насоки за представяне на практики, казуси, 
законова база: 
- законова рамка и законови гаранции за сигурността и интегритета на журналистите, с 
акцент върху сигурността при изпълнение на служебните и професионалните им 
задължения – Закон за радиото и телевизията, Наказателен кодекс; актове на СЕМ; 
- практика, свързана с дейността на СЕМ, съгласно неговите правомощия и 
професионален усет;  утвърдени професионално-етични норми; 
- практики и предложения на неправителствения сектор – Съюз на българските 
журналисти, Фондация “Национален съвет за журналистическа етика”, Фондация 
“Програма достъп до информация”;  
- нови законодателни и други инициативи с цел гарантиране на свободата, сигурността 
и независимостта на журналистите, и на интегритета им като съвкупност от ценности, 
принципи и професионални норми и прилагането им в практическата работа. 
Тъй като в документа се изискват примери за добри и успешни практики по тематиката, 
съм предложила различни практики, с актуалност 2013-2014 година, от работата на 
СЕМ, както и интересни проблемни казуси, за които не би могло да се твърди, че са 
изцяло добри и успешни практики, но са част от българския опит. 
 
б) писмо от Националното сдружение “ТВ КЛУБ 2000” по уреждане правата за 
препредаване на програми от страна на предприятията по чл. 125в от ЗРТ. 
 
Диляна Кирковска: получено е поредно писмо от Националното сдружение на 
кабелните оператори “ТВ КЛУБ 2000” – вх. № НД-06-21-00-33/от 08.08.2014 г. 
Писмото е продължение на кореспонденцията между СЕМ и сдружението във връзка с 
уреждането на правата за препредаване на български и чуждестранни програми от 
страна на предприятията по чл. 125в от Закона за радиото и телевизията. 
СЕМ обсъди предходното писмо от изпълнителния директор на сдружението “ТВ 
КЛУБ 2000” Валентин Георгиев на заседанието си  в началото на м. юни 2014 г. и е 
изпратил писмо до тях, с което не приема заплашителния тон на тяхното писмо и 
уверява, че цялостната му дейност се основава единствено на правомощията му  
съгласно Закона за радиото и телевизията. 
В писмо си с изх. № НД-06-21-00-33/от 04.06.2014 г. СЕМ е посочил аргументи за 
уреждането на правата за препредаване чрез дружествата за колективно управление на 
права МУЗИКАУТОР, ПРОФОН и ФИЛМАУТОР. Неоснователно е позоваването на 
чл. 91, ал. 5 от Закона за авторското право и сродните му права, тъй като и трите 
организации за колективно управление на права са уведомили официално СЕМ, че не 
са отстъпвали права за препредаване на нито една телевизионна организация за периода 
2012 година и 2013 година. (писма с вх. № на СЕМ ЛРР-13-34-00-323/13 г..; № ЛРР-13-
34-00-322/13 г.; № ЛРР-13-34-00-324/13 г.) 
Изключение прави само сдружението МУЗИКАУТОР, което е уведомило СЕМ, че за 
периода 2012 год. и 2013 год. единствено по отношение на телевизионната програма “b 
TV Comedy” сключеният между МУЗИКАУТОР и доставчика на медийни услуги 
договор за излъчване на произведения от репертоара на сдружението е предвиждал, че 
наред с всички други права,  сдружението отстъпва на доставчика и правото да 
разрешава препредаването на произведения от репертоара на  МУЗИКАУТОР, изцяло и 
в непроменен вид чрез кабел от други организации, при условие, че  препредаването се 
извършва едновременно с излъчването или предаването.  



 28

Считано от 06.01.2014 год. и този договор е прекратен с предизвестие от “БТВ МЕДИА 
ГРУП” ЕАД. 
Никоя телевизионна организация/програма не може да урежда и отстъпва права за 
препредаване, тъй като те не са й надлежно отстъпени от правоносителите – 
организациите МУЗИКАУТОР, ПРОФОН и ФИЛМАУТОР. 
Към настоящото писмо г-н Валентин Георгиев е приложил документи от различно 
естество, като с тях, твърди той, са уредени и права за препредаване на произведенията, 
включени в цитираните телевизионни програми, както и че в “ЗАПСП е допусната 
възможността телевизионните оператори да уреждат правата за включените в 
програмите им произведения и техните автори /чл. 91, ал.5/ На това основание 
българските и някои чуждестранни програми уреждат и предоставят на кабелните 
оператори ТВ програми с пълен обем права. Възмутени сме от факта, че организациите 
за колективно управление на права са си позволили са ви подведат, като ви изпратят 
цитираната във вашето писмо информация и да настояват, че кабелните оператори им 
дължат пари за всички възможни телевизии.” 
Видно от приложеното писмо на “ТВ КЛУБ 2000”, те са изискали становища от 
няколко български телевизионни доставчици, както и от представители на 
чуждестранни телевизионни канали за България. В повечето от писмата се твърди, че 
телевизионните организации притежават и са отстъпили и правата за препредаване.  
В СЕМ също така бяха получени копия от кореспонденцията между дружеството за 
управление на сродни права ПРОФОН и предприятието по чл. 125в от ЗРТ “ВИВА – 
ДОЧКА ВЪЛКОВА” ЕТ, отново относно  правата за препредаване. 
ПРИЛОЖЕНИЕ № 2 –  писмо от ПРОФОН  с вх. № НД-06-21-00-67/ 08.08.2014 г., 
отговор-писмо от ЕТ  “ВИВА-ДОЧКА ВЪЛКОВА”, с вх. № НД-06-21-00-67/ 19.08.2014 
г. Аналогично по дух е и писмото, получено в СЕМ от предприятието “ИЗТОЧНИ 
РОДОПИ” ЕООД, макар те да отговарят на писмо на СЕМ от м. април 2013 год. и в 
него да цитират права за телевизионна програма.  И двете посочени предприятия 
са членове на сдружението “ТВ КЛУБ 2000”. 
На 10-ти юли 2014 г. БАККО и МУЗИКАУТОР подписаха Споразумение относно 
уреждането на правата за препредаването, и предстои членовете на БАККО да 
подпишат индивидуални договори,  но очевидно за Националното сдружение “ТВ 
КЛУБ 2000” тази дискусия не е приключена.  
В сдружението “ТВ КЛУБ 2000” членуват 27 предприятия, разпространяващи 
български и чуждестранни програми, съгласно техния списък.  Досега  длъжностните 
лица на СЕМ са съставили и предявили АУАН за нарушение на чл. 125в, т. 2 от ЗРТ на 
11 от тях – за 2013 год. , и също така са съставени АУАН и през 2014 год. повторно, на 
някои от същите тези предприятия. Това е почти 50 процентово санкциониране на 
предприятия-членове на “ТВ КЛУБ 2000”,  също така има издадени Наказателни 
постановления и, макар и малка, съдебна практика.  
Някои от предприятията от сдружението са се свързали с МУЗИКАУТОР и са 
сключили вече индивидуални договори със сдружението, след санкционирането от 
страна на СЕМ. 
Друга част са информирали СЕМ, че прекратяват дейността си /досега 2 предприятия/. 
Относно съдебната практика  досега по този вид нарушения – не може да се каже, че тя 
е еднозначна. След направената от мен справка за движението на делата по чл. 125в, т. 
2 от Закона за радиото и телевизията бих искала да информирам - при цялата 
условност, че съдебното производство в повечето случаи не е приключило,  че 
тенденцията е следната.  
За 2013 година – по чл. 125в, т. 2 от ЗРТ - са съставени и предявени общо 48 АУАН, а 
по 30 от тях има издадени Наказателни постановления. 



 29

Засега потвърдените от различни съдебни състави, в различни градове на България, са 8 
броя, а отменени - 6 броя.  Мотивите на съдебните състави би могло да са отделен 
обект на анализ, но един от честите аргументи на съда е, че не става ясно и не е 
доказано за кои точно аудио-визуални произведения в кои точно програми става въпрос 
при нарушението. Нещо, което СЕМ самостоятелно не би могъл да цитира в голяма 
степен на конкретност, доколкото това е по-скоро материя, относима към ЗАПСП. 
Предлага за да има СЕМ легитимни доказателства и законова аргументация, вкл. и по 
повод на съдебните процедури за настоящата година, що се отнася до периода 2014 
година: 
1. Да се изпратят  официални писма до сдруженията за колективно управление на права 
МУЗИКАУТОР, ПРОФОН и ФИЛМАУТОР, с които СЕМ да помоли/настоява те да 
декларират аргументирано и по недвусмислен начин, че не са отстъпвали права за 
препредаване на нито една телевизионна организация, считано за периода от 1-ви 
януари 2014 г. до 31-ви декември 2014 г., и че няма изключения от това.  
/Предходните писма от ОКУП се отнасяха за 2012 г и за 2013 г./ 
2. Да изпрати до Министерството на културата, дирекция “Авторско право и сродни 
права”, писмо с молба да предоставят повече информация, относима към 
чуждестранните телевизионни канали, само що се отнася до писмото от “ТВ КЛУБ 
2000” и цитираните там представителства на руски телевизионни канали и някои други 
посредници.   
МК вече са предоставили на СЕМ базата-данни кои са ЮЛ, представляващи и  
уреждащи правата на чуждестранните телевизионни програми за територията на 
България, и при тях също така има информация какъв точно обем права се отстъпват от 
правоносителите.  
Това би могло да е аргумент при продължаващия спор със сдружението “ТВ КЛУБ 
2000” относно изключението при хипотезата на чл. 91, ал. 5 от ЗАПСП. 
 
Диляна Кирковска : Получено е писмо от сдружението ПРОФОН – с вх. № НД-06-21-
00-70/27.08.2014 г., в което се отправя молба за среща със СЕМ, на 11-ти септември т.г., 
като на нея ще присъстват представители и на сдружението МУЗИКАУТОР.  
В писмото те заявяват два проблема, които биха искали да обсъдят със СЕМ.  
Първият - “предоставяне на лицензи и/или толериране на дейността на медийни 
оператори – радиостанции и телевизии, въз основа на ограничен набор декларации за 
отстъпени права от отделни български правоносители, а не на сключен договор с 
легитимните дружества за колективно управление на права МУЗИКАУТОР и 
ПРОФОН. “  
На второ място – “предоставяне на лицензи на медийни оператори и/или толериране на 
тяхната дейност въз основа на сключени договори с организации-ментета, на които 
липсва представителност и легитимност да действат в този сегмент на пазара на 
колективно управление на права.” 
Предлагам  да се прецени възможността тази среща да се състои на посочената дата -
11-ти септември, във време, което да бъде фиксирано на заседанието на 9-ти септември, 
за да бъдат информирани двете дружества за часа на срещата. 
 
в) писмо от ПП „ГЛАС НАРОДЕН” до БНТ във връзка с предизборната кампания и 
писмо на ГИСДИ до Съвета във връзка с чл.198, ал.4 от ИК. 
 
Възражение от  ПП „ГЛАС НАРОДЕН” (РД-21-41-00-2/29.08.2014 г.) в което се 
твърди, че е нарушен принципа на равнопоставеност при отразяване на предизборните 
участия на партията в предаването „Още от деня” на БНТ. 



 30

В цитираното във възражението Приложение № 6 се определя, че БСП, ГЕРБ, РБ, 
АТАКА, ДПС, ББЦ, АБВ и ПФ имат право на 9 участия в предаването „Още от деня” 
по БНТ. Останалите участници в парламентарните избори, между които и ПП „ГЛАС 
НАРОДЕН”, имат право на едно участие. Споразумението между Българската 
национална телевизия и упълномощени представители на политическите партии и 
инициативни комитети, подписано на 29 август 2014 година регламентира условията и 
правилата по които ще се води предизборната кампания в предаванията на БНТ. 
Подписалите го, се съгласяват и споразумяват предизборната кампания за народни 
представители в програмите на БНТ да се проведе в съответствие с изложените в 
Споразумението принципи, ред и правила. На страница 19, под № 22 от цитираното 
Споразумение откриваме подписа на упълномощения представител на ПП „ГЛАС 
НАРОДЕН”, г- Петър Евлогиев Петков! С решение  № 822 от  02.09.2014 г. , на 
основание чл. 189, ал. 4, изр. 2 от Изборния кодекс Централната избирателна комисия  
одобри споразумение от 29 август 2014 г., подписано от генералния директор на БНТ 
Вяра Анкова и упълномощени представители на партиите и коалициите, регистрирани 
за участие в изборите за народни представители на 5 октомври 2014 г., относно 
условията и реда за отразяване на предизборната кампания в програмата на Българската 
национална телевизия. 
Тъй като СЕМ е в копирана кореспонденция и изпратеното възражение е адресирано до 
БНТ, тя следва да даде становището си по повдигнатите въпроси.  
 
Писмо на ГИСДИ до СЕМ във връзка с чл.198, ал.4 от ИК. 
 
Във връзка с получения в СЕМ сигнал с вх. № НД-06-21-00-71 от 29.08.2014 г., Съветът 
прие следния текст на отговор:  
“В отговор на Ваш сигнал до СЕМ, с копие до ЦИК и до Граждански борд за свободни 
и прозрачни избори, относно прояви на неизпълнение на чл. 198, ал. 4 от Изборния 
кодекс от страна на някои медии, установени чрез медиен мониторинг на ГИСДИ – 
Парламентарни избори 2014, Ви информираме за следното: 
На основание чл. 57, ал. 1, т. 24 от Изборния кодекс във връзка с чл. 32, ал. 1, т. 22 от 
Закона за радиото и телевизията, на 26.08.2014 г. бе подписано Споразумение между 
Централната избирателна комисия и Съвета за електронни медии. Споразумението 
определя принципите и параметрите на специализирания мониторинг, който СЕМ ще 
осъществи върху дейността на доставчиците на медийни услуги (ДМУ) по време на 
предизборната кампания  за изборите за народни представители за Народно събрание в 
Република България. Наблюдението има за цел да установи съответствието на 
предизборното поведение на доставчиците с медийното и изборното законодателство 
при провеждането на кампанията. В тази връзка е извършена проверка на изброените в 
споразумението търговски медии по изпълнение на задължението им, заложено в 
разпоредбата на чл. 198, ал. 4 от ИК във връзка с  обявяване на  интернет страниците си 
условията, реда и тарифите за предоставяне на време за отразяване на предизборната 
кампания. Данните от извършените проверки от СЕМ относно изпълнение на 
задължението на търговските медии по горепосочения член, прилагаме като 
Приложение 1 към настоящото писмо. 
Отделно, във връзка с Ваше писмо до СЕМ с вх. № НД-06-21-00-71/29.08.2014 г., 
инспектори в СЕМ извършиха проверка по посочените в сигнала Ви радио- и 
телевизионни програми на доставчици на медийни услуги. Резултатите от проверката 
са обобщени в Приложение 2 към настоящия отговор.  
Също така Ви  информираме, че към 01.09.2014 г. в деловодството на СЕМ постъпиха 
уведомителни писма от  доставчици на медийни услуги – извън програмите, посочени в 



 31

Споразумението, сключено между СЕМ и ЦИК, които информират регулаторния орган, 
че са обявили на интернет страниците си тарифите за отразяване  на предизборната 
кампания за изборите за народни представители в Република България – 2014 г. 
Прилагаме данни и за тях. 
Приложения: 
1. Приложение I -  проверка по чл. 198, ал. 4 от ИК на програми във връзка със 
Споразумение между СЕМ и ЦИК. 
2. Приложение II -  проверка по чл. 198, ал. 4 от ИК във връзка с писмо на ГИСДИ 
до СЕМ с вх. № НД-06-21-00-71/29.08.2014 г. 
3. Приложение III -  проверка по чл. 198, ал. 4 от ИК във връзка с постъпили 
уведомителни писма от ДМУ в СЕМ. 
4. Копие на уведомителни писма от ДМУ. 
 
ПО ТОЧКА ЧЕТВЪРТА:.Доклади на Дирекция «Обща администрация» относно: 
 
а) стартиране на процедура по установяване на публични държавни вземания от 
доставчик на медийни услуги; 
Решение:  

СЕМ реши с 3 (три) гласа “за”: относно възникнало и изискуемо задължение на 
“ПОП КОР МЕДИЯ” ООД, да стартира процедура по установяване на публично 
държавно вземане на доставчика на медийна услуга, съгласно приложената справка за 
размера на възникнало и изискуемо задължение за 2014 г. 
 
б) издаване на актове за установяване на публични държавни вземания. 
Решение:  

СЕМ реши с 3 (три) гласа “за”: във връзка с докладна записка от Незабравка 
Кардашева - старши счетоводител от отдел “Бюджет и финанси” (изх. № БФ 22-30-06 
95/05.09.2014г.), да бъдат издадени актове за установяване на публични държавни 
вземания на доставчици на медийни услуги, посочени в  докладната записка.  
 
 
ПО ТОЧКА РАЗНИ:.  
 
а) Писмо от АБРО с вх. № РД -23-21-00-76/ 05.09.2014 г.  
Във връзка с организирания  от АБРО  специализиран семинар и покана за участие в 
него съветниците приеха за сведение  докладна записка от отсъстващата на заседанието 
Мария Стоянова – член на СЕМ: “До мен днес пристигна предложение/покана от АБРО 
за участие на СЕМ в специализиран семинар на организацията на тема “Как да 
използваме, представяме и анализираме резултати от маркетингови  изследвания  и 
проучвания  на общественото мнение”.  Определям като несъобразена  със 
стартиралата вече предизборна  кампания  цел “представяне ....мониторинг на СЕМ 
върху медийното отразяване.”  Заложените в дневния ред  на събитието очаквания  от 
регулатора , да анализира собствените  си дейности, свързани с наблюдение на 
медийното поведение  по време на вота, заслужават не само внимание, но и биха били 
много полезни, ако ставаше въпрос  за мероприятие преди старта на кампанията. Освен 
това “практиката на СЕМ  във връзка с мониторинга” беше представена  с доклад пред 
медиите след  края на изборите за европейски парламент, а и на интернет-страницата 
има възможност да се види  и прегледа по всяко време. Накрая, намирам за странно, че 
г-н Меликов поставя СЕМ пред свършен факт без предварително обсъждане на идеята 
и стиковане на мнение по организацията, както това ставаше, когато с него обсъждахме 



 32

инициативата за конференция, посветена на скритата реклама и продуктовото 
позициониране. “  
 
СЕМ реши участие в семинара от страна на Съвета да вземе Антоанета Лозенска – 
директор на Дирекция “Специализирана администрация – НЛРПР”. 
 
Решение:  

СЕМ реши с 3 (три) гласа “за”: да стартира процедура по обявяване на служебно 
правоотношение по заместване за длъжността старши юрисконсулт в дирекция 
“Специализирана администрация НЛРПР”.   
 
 
Материали приложени към Протокол № 33 

 

1.Дневен ред 
2. Доклад от Антоанета Лозенска с изх. № НД – 04-30-07-52/08.08.2014 г.  
3. Доклад от Незабравка Кардашева с изх. № БФ 22-30-06-94/05.09.2014 г.  
4. Доклад от Незабравка Кардашева с изх. № БФ 22-30-06-95/05.09.2014 г. 
5. Писмо от АБРО с вх. № РД -23-21-00-76/05.09.2014 г.  
6. Докладна – мнение от Мария Стоянова – член на СЕМ с изх. № РД -23-21- 
00-76/08.09.2014 г.  
7. Писмо от “Глас народен” с вх. № РД -21-41-00-2/03.09.2014 г.  
 
ЧЛЕНОВЕ НА СЕМ:  

 

 

Анна Хаджиева 

 

........................ Анюта Асенова ......................... 

Мария Стоянова 

 

отсъства      

Георги Лозанов  

председател 

отсъства Иво Атанасов     

...................... 

         

Старши специалист  

деловодител-

протоколчик:  

Вера Данаилова 

   

……………....... 

 

     

 

 

 


