
news.ibox.bg 

10 юни  2014 г. 

Диана Зайкова 

Бареков шампион по тв присъствие на еврокампанията 

 

Предизборната кампания за евроизборите се е оказала балансирана за медиите. 

Този извод наложиха от Съвета за електронни медии на пресконференция за 

представяне на данните от медийния мониторинг за европейския вот. 

Според очакванията на председателя на СЕМ Георги Лозанов кампанията е трябвало 

да бъде компроматна, тъй като медиите са били силно политизирани преди нейния 

старт. В рамките на 30-дневната кампания те са влезли в нормите и с малки изключения 

са спазвали закона. 

В изследването на СЕМ са включени 16 телевизии, 14 радиа, обществените медии 

БНТ и БНР и телевизия „Алфа”. Установено е, че при телевизиите по-стриктно се 

спазва законовото изискване платеното съдържание да бъде ясно разграничено. 

Критики в тази посока търпят основно „Канал 3” и „Телевизия Европа”.  

По-големите медии са поместили в подробности на сайтовете си сключените договори 

за платено отразяване на партии и коалиции, като е направено изчислението, че в „ТВ 

7” и „Нюз 7” агитационните материали надвишават оповестените по договор. 

В радиата е слабо изразено присъствието на безплатни материали, а оповестените 

договори на радио „Фокус” са се оказали нечетливи. Повечето медии са запазили 

неутрално отношение към кандидатите, които отразяват, като това е различно при 

телевизиите „Алфа” и „Скат”. 

„Алфа” пък е единствената телевизия, която не е публикувала нито своите 

тарифи, нито сключените договори. Според генералния извод на СЕМ медиите като 

цяло са декларирали равен достъп до отразяване на партиите и коалициите. В 

обществената телевизия БНТ най-много са били отразявани малките парии като АБВ и 

„България без цензура", а в „ТВ7” е засечено, че не е имало никакво присъствие на 

кандидати за евродепутати на ГЕРБ. 

Според статистиката на СЕМ общото платено ефирно време за „Би Ти Ви” е 231 

минути, като най-много, 70 минути, са отделени за „България без цензура”. 
Коалицията около Николай Бареков е следвана от БСП и „Атака” с около 40 минути, а 

от ГЕРБ са платили за едва 3 минути платено отразяване. 

В „Нова телевизия” шампион по платено отразяване отново е „България без 

цензура”, а ГЕРБ се „радват” на 6 минути ефирно време. За неплатените си 

реклами, зависещи изцяло от редакционната политика на телевизията, по „Нова 

телевизия” се е излъчвало предимно съдържание на „Реформаторски блок” и „Синьо 

единство”. В „Би Ти Ви” пък фокусът е паднал върху БСП и ГЕРБ. По „Дарик Радио”, 

където платеното отразяване е било с най-голяма продължителност – 838 минути, 

убедително води „Коалиция за България” с 229 минути предизборна пропаганда. 

Всички останали кандидати са отразявани под 100 минути, като ГЕРБ и ДПС са 

на най-задни позиции. Според анализа на СЕМ в медиите се наблюдава 



противоборство не между големите политически играчи, а между малките партии и т. 

нар. партии на статуквото, които пък са заемали отбранителна позиция. 

За председателя на СЕМ е тревожен фактът, че в момента ролята на медиите при 

формиране на резултатите от изборите е слаба за сметка на влиянието отвън – 

корпоративен и купен вот. Според него задължителното гласуване може да ограничи 

контролираните гласове, което автоматично би означавало повече медийно влияние и 

по-информиран избор за гражданите. 

Според прогнозите на Лозанов следващата кампания за предсрочни парламентарни 

избори вероятно ще бъде „с черна боя”. 

 


